در سومین گزارش رصد هنر پژوهشگاه؛

مالکیت فکری آثار هنری در ایران و هند بررسی شد

مالکیت فکری آثار هنری در ایران و هند بررسی شد

سومین گزارش رصد هنر پژوهشگاه با عنوان «مالکیت فکری آثار هنری در ایران و هند» و با رویکرد ارائۀ راهکارهای عملیاتی از سوی پژوهشکده هنر پژوهشگاه فرهنک، هنر و ارتباطات منتشر شد. این گزارش را پینکی چادها، استادیار گروه هنرهای سنتی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تهیه کرده است. 

به استناد این گزارش، به‌‌رغم مشابهت‌های فرهنگی دو کشور ایران و هند، این دو کشور در حوزۀ قانون حق مالکیت فکری مشابه عمل نکرده، و هند به‌علت آموزش و اطلاع‌رسانی، مدیریت بهتری در اجرای این قانون داشته است.

این گزارش تاکید می‌کند آگاهی جامعه از قانون حق مالکیت فکری، موجب می‌شود اثر هنری به‌عنوان کالایی ارزشمند قلمداد شده و از سوی قانون محافظت شود.


افزایش توجه دستگاههای دولتی به اهمیت مسئلۀ حق مالکیت فکری آثار هنری و اقدامات عملی برای آن؛ اصلاح و به‌روزرسانی مستمر قوانین موجود و افزایش قدرت دستگاههای ذیربط؛ پایبندی حداکثری به معاهدات بین‌المللی دربارۀ حق مالکیت فکری آثار هنری؛ آموزش حق و حقوق مالکیت فکری از مدرسه تا دانشگاه؛ تلاش برای افزایش سطح آگاهی عمومی جامعه دربارۀ حق و حقوق مالکیت فکری از طریق رسانه‌ها و  تلاش برای افزایش سطح شناخت جامعه دربارۀ مالکیت فکری و سازمانها و ادارات وابسته به آن ازجمله پیشنهادهای سیاستی این گزارش است.

این گزارش همچنین برگزاری دوره‌های عمومی و تخصصی برای عموم و هنرمندان دربارۀ حق و حقوق مالکیت فکری آثار هنری؛ ترغیب جامعه به همراهی و همکاری با سازمانهای وابسته به مسئلۀ حق مالکیت فکری؛ اطلاع‌رسانی در خصوص سطح جریمه‌ها و تنبیهات برای ناقضان حق و حقوق مالکیت فکری؛ ترغیب هنرمندان به ثبت آثار و برخورد با اثر هنری به‌مثابۀ کالای اقتصادی؛ پخش یکسان دفاتر ثبت قانون حق مالکیت فکری در سطح کشور و اطلاع‌رسانی در خصوص وجود حمایت‌های یکسان دولت در تمام سطح کشور و اطلاع‌رسانی عمومی برخوردهای با ناقضان حقوق مالکیت فکری آثار هنری به‌منظور افزایش آگاهی جامعه از تبعات تخطی از قانون را به‌عنوان دیگر پیشنهادهای سیاستی این گزارش بیان کرده است.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید