مطالعه تجربههای موفق موسسات و فعالان فرهنگی قرآن و عترت در فضای مجازی
1. حوزه پیشنهاد دهنده: معاونت قرآن و عترت
2. عنوان پژوهش: مطالعه تجربههای موفق موسسات و فعالان فرهنگی قرآن و عترت در فضای مجازی
3. ارتباط با اولویتهای پژوهشی:
رفع موانع تولید و توزیع آثار فرهنگی و هنری در سطوح مختلف استانی، ملی و منطقه ای
هویت، سبک زندگی ایرانی- اسلامی، اخلاق اجتماعی و فرهنگ عمومی
4. بیان مسئله و پرسشهای پژوهش:
با توجه به اهمیت فضای مجازی و ابزارهای چند رسانهای در تبلیغ مفاهیم قرآنی و جذب مخاطب، متاسفانه این عرصه برای فعالان قرآنی ناشناخته مانده و از مزایای آن استفاده چندانی نشده است؛ از سوی دیگر نهادهای سیاستگذار و مسئول، شناخت درست و صحیحی از وضعیت این فعالیتها در عرصه فضای مجازی و رسانههای قرآنی ندارند که به تبع، سیاستگذاری و برنامهریزی درست و واقع بینانه را برای مسئولان مربطه را غیر ممکن خواهد ساخت و اطلاعات دقیقی از تعداد فعالان فضای مجازی و رسانهای، زمینه های فعالیت و ... وجود ندارد.
پرسش هایی مدنظر:
پرسش اصلی این پژوهش: شیوه حضور کارآمد مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در عرصه فضای مجازی چگونه باید باشد.
5.شرح خدمات مورد انتظار:
- شناسایی پلتفرمها و موضوعات مورد اقبال مخاطب عام در فضای مجازی
- بررسی وضع موجود آثار و محصولات قرآنی فضای مجازی و رسانه
- شناسایی ظرفیتهای مغفول در فضای مجازی
- ارائه مدل عملیاتی و برنامه جامع فعالیت مؤسسات قرآنی در فضای مجازی
6-بودجه پیشنهادی: صد و پنجاه میلیون تومان