مبنا و فرجام اخلاق

مبنا و فرجام اخلاق
  • نویسنده: زهره سعیدی
  • قیمت: ۲۵۰۰۰۰ ریال
  •  
سفــارش کتــاب

کتاب «مبنا و فرجام اخلاق» نوشته دکتر زهره سعیدی از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

این کتاب با داشتن دو مقدمه از دکتر رضا ماحوزی(دانشیار پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی) و دکتر منوچهر صانعی(استاد دانشگاه شهید بهشتی) در مورد نظام فلسفی کانت، در سه فصل با موضوعات «فلسفه اخلاق کانت»، «نظریه اخلاق امام علی(ع)» و «مقایسه و ارزیابی اخلاق فرادینی کانت با اخلاق دینی امام علی(ع)» به چاپ رسیده است.

پژوهش دکتر زهره سعیدی تلاش می‌کند مرزها و ارتباطات موردنظر کانت را در حوزه اخلاق، زیبایی، فرهنگ و سیاست به شایستگی نشان دهد، بی‌آنکه قلم وی گرفتار غلط‌های مفهومی گردد و مرزها را درهم آمیزد.

در این اثر توجه مولف به ارتباط مفهومی اخلاق با موضوعاتی چون سیاست، فرهنگ، زیبایی‌شناسی و غیره، به وی کمک کرده است تا عقلانیت اخلاق کانتی در سپهری بزرگ‌تر از مضامین صرفاً تخصصی این بخش از اندیشه‌های کانت مورد توجه و بازخوانی قرار گیرد.

این تصویر از عقلانیت نظام اخلاقی کانت، به مؤلف اجازه داده است تا اندیشه‌های مذکور را با اندیشه‌های یکی از عقل‌گرایان مؤمن در قاره، دین و دوره فکری دیگری مقایسه کند. مولف در این پژوهش، ضمن توجه به تعلق امام علی (ع) به جامعه دینداران، بر وجوه عقلانی اندیشه وی متمرکز شده و تلاش آن امام همام برای وضع گزاره‌های اخلاقی برمبنای عقل را به‌تصویر کشیده است. لذا مفاهیم متعددی چون قاعده‌های عمل، سعادت و غایت نهایی رشد و تکامل آدمی، ضرورت هم‌سویی فرامین اخلاقی بشری و فرامین اخلاقی الهی و غیره، امکان مقایسه این دو ساحت فکری را میسر ساخته است.

کتاب «مبنا و فرجام اخلاق» در ۳۳۰ صفحه و با قیمت ۲۵۰۰۰ تومان وارد بازار نشر شده است.


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید