اقوام و انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 12

اقوام و انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 12

اقوام و انتخابات

هرچه ميزان مشاركت اقوام در استان‌هاي مختلف به‌ويژه استان‌هاي مرزي بالاتر باشد، ثبات نظام نيز ارتقا مي‌يابد. به عبارتي، حفظ مشاركت سطح بالاي اقوام در انتخابات بعدي بسيار مهم است. ضمن آنكه اين مشاركت بايستي عميق‌تر، داوطلبانه‌تر، متأملانه‌تر و آگاهانه‌تر از قبل هم باشد تا از طريق آن رويكردهاي همگرايانه و مركزگرايانه در اقوام بيش از پيش تشديد شود. اين مسئله به‎درستي و عميقاً مي‌تواند ماهيت تهديدزدايي داشته ‎باشد و به ‌طور جدي تهديدات ناشي از مداخلات خارجي قدرت‌هاي بزرگ، قدرت‌هاي منطقه‌اي و به‌خصوص جريانات سلفي ـ تكفيري فعال در منطقه را دفع و زائل سازد و آنها را از جدار مرز ايران نااميد كند.

به عبارت ديگر، هرچه مشاركت اقوام ايراني به‌خصوص كردها و بلوچ‌ها بالاتر باشد، تلاش‌ رسانه‌اي تبليغي و سياسي جريانات خارجي و تكفيري ناكام‌تر شده و باعث قطع اميد و چشمداشت آنها از حضور در مناطق مرزي ايران، پايگاه‌سازي و جذب نيروي جديد از ميان اقوام ايراني مي‌شود. بنابراين، تلاش عموم نهادهاي نظارتي، اجرايي، سياسي، امنيتي و اطلاعاتي بايد در جهت ايجاد زمينه براي مشاركت حداكثري اقوام در انتخابات باشد و مخاطرات و ريسك‌هاي احتمالي مشاركت بالا، بر هزينه‌هاي احتمالي آن مي‌چربد.


به عبارت  ديگر، هرچه مشاركت اقوام ايراني به‌خصوص كردها و بلوچ‌ها بالاتر باشد،  تلاش‌ رسانه‌اي تبليغي و سياسي جريانات خارجي و تكفيري ناكام‌تر شده و باعث  قطع اميد و چشمداشت آنها از حضور در مناطق مرزي ايران، پايگاه‌سازي و جذب  نيروي جديد از ميان اقوام ايراني مي‌شود. بنابراين، تلاش عموم نهادهاي  نظارتي، اجرايي، سياسي، امنيتي و اطلاعاتي بايد در جهت ايجاد زمينه براي  مشاركت حداكثري اقوام در انتخابات باشد و مخاطرات و ريسك‌هاي احتمالي  مشاركت بالا، بر هزينه‌هاي احتمالي آن مي‌چربد.
ابراهيم حاجياني،‌
عضو هيئت علمي دانشگاه و مديرگروه پژوهش‌هاي فرهنگي و اجتماعي مركز تحقيقات استراتژيك، در جستاري كه در كتاب ايران در آستانه انتخابات منتشر شده است به بررسي وضعيت احتمالي مشاركت سياسي اقوام در انتخابات مجلس شوراي اسلامي در پايان سال جاري و پيشران‌ها، عوامل و متغيّرهاي مرتبط با آن پرداخته است. سؤال اصلي اين جستار اين است كه «ميزان مشاركت اقوام در انتخابات پايان سال چگونه خواهد بود و اين موضوع تحت‎تأثير چه عوامل و متغيّرهايي خواهد بود؟
براي مشاهده كامل اين جستار اينجا كليك كنيد.



پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به انتخابات در ایران/ ايران در آستانه انتخابات- 11
تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ ‌رو/ ايران در آستانه انتخابات- 10
سازمان‌های رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی/ ايران در آستانه انتخابات- 9

انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 8

اهمیت ویدئوهای منتشرشده در شبکه‎های اجتماعی مجازی/ ايران در آستانه انتخابات- 7

رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانه‎ای/ ايران در آستانه انتخابات- 6

روابط انتخابات و شبکه‌های اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5

الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4

آن‌لاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3

ظرفیت پیام‌رسان‌های موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2

رویکرد شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1






 








از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید