پیشنهادهایی برای توسعه فرهنگ وقف

اینکه پزشکی به خانه بیماری برود و رایگان درمان کند، وقف است
پیشنهادهایی برای توسعه فرهنگ وقف

نخستین نشست گفتگوی فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با موضوع «وقف قرآنی» سه‌شنبه ۹۸/۱۰/۱۷ با حضور حجج اسلام، عادل، محمدعلی خسروی، نقیب، سید مصطفی حسینی، دکتر حسن بنیانیان و به دبیری سلمان روحی (معاون مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف) در سالن جلسات معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی برگزار گردید.

در این نشست با طرح این مسأله که وقف قرآنی مجموعاً ۲٪ از سهم کل موقوفات را شامل می‌شود، درباره مشکلات این حوزه عنوان شد:دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی، ادبیات تخصصی وقف را تولید نمی‌کنند و نوعاً نسبت به این موضوع، کم‌توجه و گاهی بی‌توجه هستند. هم‌چنین فرهنگ‌سازی مناسبی برای تولیدات و خدمات هنری و رسانه‌ای وقف، وجود ندارد.

برخی صاحب‌نظران این جلسه، با اذعان به این مطلب که  کمبود وقف قرآنی، مربوط به قرون گذشته و ساختار فکری جامعه ماست، نیازها را در طول تاریخ، عامل اصلی شکل‌گیری وقف‌ها به شکل پایدار دانستند و با این مقدمه، علت کم‌بودن وقف‌های قرآنی را، عدم شکل‌گیری نیاز در این قسمت برشمردند. هم‌چنین مطرح شد: نهضتی نیاز است تا وقف را صرفاً از حوزه مالی بیرون بیاورد. اینکه پزشکی به خانه‌ای برود و رایگان بیماری را مداوا کند و یا معلمی خارج از کلاس درس، کودک بی‌بضاعتی را درس دهد، مشمول موضوع وقف می‌شود.

در این جلسه، پس از ذکر مشکلات این حوزه و نیز دلایل کم‌بودن وقف قرآنی، پیشنهادهایی برای توسعه فرهنگ وقف، ارائه شد که آسیب‌شناسی وضعیت وقف در کشور، توسعه نظریه‌پردازی در زمینه وقف و تولید ادبیات مربوط، تدوین نقشه راه جامع توسعه فرهنگ وقف در حوزه فعالیت‎های قرآنی، شفاف‌سازی مسیر تأمین، تخصیص و هزینه‌کردهای منابع وقف، بسترسازی حقوقی توسعه فرهنگی وقف در فعالیت‌های قرآنی در قوانین و مقررات، هماهنگ‌سازی نهادهای فعال در عرصه وقف، ازجمله آن‌ها بود.


گزارش تفصیلی نشست


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید