توضیح درخصوص یک یادداشت

ارائه آمارهای ثبتی در حیطه کارکردهای نظرسنجی­‌ها تعریف نمی‌شود
توضیح  درخصوص یک یادداشت

در یادداشت منتشر شده از آقای عباس عبدی با عنوان یک "نظرسنجی مفید" در تاریخ 23 اسفند 1399 در روزنامه اعتماد، تعداد فوت شده‌­های ناشی از ابتلا به  کرونا براساس یافته های موج چهارم  نظرسنجی پژوهشگاه فرهنگ،‌هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 150 هزار نفر تخمین زده شده است.

در این نظرسنجی که در بهمن ماه 1399در گستره کشوری (شهری و روستایی) و با جامعه آماری افراد بالای 18 سال ایرانی، انجام شده است سوالی با این عنوان پرسیده شده است : «تاکنون در بستگان (فامیل­تان ) کسی در اثر کرونا فوت شده است ؟»

براساس نتایج به دست آمده، 67 درصد پاسخگویان این نظرسنجی اعلام کرده‌­اند در طی مدت شیوع ویروس کرونا، فردی از اقوام و بستگانشان در اثر کرونا فوت نشده است، 20 درصد نیز اظهار داشته‌­اند از میان بستگان دورشان به علت مبتلا شدن به این ویروس جان باخته‌­اند. 10 درصد افراد پاسخگو نیز بیان کرده‌­اند افرادی از بستگان نزدیک خود را در اثر کرونا از دست داده‌­اند. 1.5 درصد پاسخگویان هم اعلام کرده­‌اند فردی از اعضای خانواده‌­شان به علت کرونا فوت شده است.


آقای عبدی، همان طور که در یادداشت خود توضیح داده است بعد خانواده (گسترده)  ایرانی را حدود 7-8 نفر (پدر ، مادر، بچه ها و نوه ها)، در نظر گرفته و اعلام کرده مدنظر، صرفاً خانواری که با هم زندگی می­‌کنند، نیست بلکه فرزندان ازدواج‌کرده یا پدر و مادر جدا از فرد پاسخگو نیز جزو خانواده او به حساب آمده  است.

از این رو، براساس حدود 80 میلیون نفر جمعیت کشور و لحاظ بعد خانوار 8 نفره،  تعداد خانوارهای ایرانی حدود 10 میلیون به دست آمده و در ادامه تعداد خانوارها در  1.5 درصد (اظهارشده در نظرسنجی) ضرب شده است . بر همین اساس و با این محاسبه آماری و استنتاجی، وی تعداد فوت شدگان کرونایی را 150 هزار نفر تخمین زده است.

بدیهی است اگر به هر دلیلی بعد خانوار به جای 8 نفر،  6 یا 10 منظور شود قطعا تخمین فوتی‌­ها تغییر خواهد کرد.

لازم به یادآوری است ارائه آمارهای ثبتی در حیطه کارکردهای نظرسنجی­‌ها تعریف نمی‌­شود. تخمین تعداد فوتی­‌ها در یادداشت آقای عبدی برآمده از محاسبات و استنتاجات آماری ایشان است و نظرسنجی مذکور حاوی عدد و رقمی در این زمینه نیست.


روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات


برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید