در نشست نقد رمان پری‌کشی مطرح شد:

پری‌کشی برخلاف چهره بومی، داستانی جهان‌شمول دارد

پری‌کشی برخلاف چهره بومی، داستانی جهان‌شمول دارد

نشست «رمان و فرهنگ عامه همراه با نقد رمان پری‌کشی» سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۹۹ با حضور نادعلی فلاح، نویسنده مجموعه ۵ جلدی داستان‌های شفاهی مازندران و افشین نادری، محقق قصه‌های پریان به همراه علیرضا حسن‌زاده نویسنده کتاب و با دبیری مصطفی اسدزاده برگزار شد.

در بخش اول این برنامه نادعلی فلاح به توصیف رمان پری‌کشی و موجودات خیالی آن پرداخت و گفت: رمان پری‌کشی یک داستان خیالی درباره سحر و جادو، جامعه جادوگری و رویارویی محبت و کینه، عشق و سرخوردگی‌ست اما این داستان  به ظاهر خیالی، دارای چندین لایه معنایی دیگری هم هست و باید جنبه تاریخی اجتماعی و اسطوره‌ای آن را با هم در نظر گرفت. در این اثر، باورها و اعتقادات خیلی مهم هستند. این رمان، هرچند رمانی تاریخی در دوره صفویه و قاجار است اما رمان به معنای تاریخی نیست بلکه گوشه‌ای از تاریخ را همراه با عشق انسان و پری بیان می‌کند. پری‌کشی پر از اوهام و تخیل است اما شعر نیست یعنی نثر شاعرانه ندارد. رمان در سرزمین گیلان، سرزمین عشق و محبت است. هر جایی که عشق و محبت باشد، انسانیت هم در آن دیده می‌شود. در این رمان، همه انسان‌ها و پریان، موجودات و جانورانی که اهل هنر هستند، موجوداتی سالم، شاداب و اهل دل هستند و امروزه هم ثابت شده که با موسیقی، شعر و قصه، بسیاری از بیماری‌ها را درمان می‌کنند که می‌توان در این رمان هم، نوعی قصه‌درمانی را هم یافت. درحقیقت زندگی سالم و سرزنده را در این رمان می‌توانیم پیدا کنیم. عشق و محبت در این رمان خیلی زیاد است، عشق و محبت میان انسان‌ها و پریان که من پریان را در اینجا نماد زنان شمالی می‌گیرم که چقدر زیبا زندگی را دوست دارند.

ادامه مطلب




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید