برای مقابله با موج چهارم کرونا

رصد منظم و مستمر افکار عمومی بسیار ضروری است

رصد منظم و مستمر افکار عمومی بسیار ضروری است

هادی خانیکی استادتمام علوم ارتباطات در گفتگو با روزنامه ایران، موفقیت هرگونه سیاستگذاری حاکمیتی برای مقابله با شیوع کرونا را در گرو اعتماد شهروندان به صداقت و صحت تصمیمات نهادهای سیاستگذار و مجری، مشارکت مؤثر نهادهای مدنی و علمی و حرفه‌ای در سیاستگذاری و اجرا دانست و تأکید کرد رصد منظم و مستمر افکار عمومی و روندهای مسلط در آن بسیار ضروری است.

خانیکی افزوده است: هم‌اکنون که کشور در آستانه مواجهه با موج پر خطر چهارم شیوع کرونا قرار دارد، توجه به گزارش‌های نظرسنجی دیدگاه‌های مردم و مؤسسه‌ها پیش از شیوع جدید و حین آن ضرورت دارد. من آخرین نظرسنجی که در سطح کشوری دیده‌ام، البته موضوع مهم، گزارش موج چهارم دیدگاه‌های مردم است که گروه افکارسنجی و افکار عمومی دفتر طرح‌های ملی در پژوهشگاه فرهنگی، هنر و ارتباطات در بهمن ماه ۹۹ (نهم تا بیست‌ویکم بهمن) یعنی یکسال پس از آگاهی از شیوع کرونا در ایران در سطح شهرها و روستاهای کشور انجام داده است. در این نظرسنجی ۴۹ درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند که مردم پروتکل‌های بهداشتی را نسبت به ماه قبل کمتر رعایت می‌کنند، اما ۴۵.۵ درصد آنان خود را نسبت به ماه قبل ملتزم‌تر به دستورالعمل‌های بهداشتی می‌دانند.


 ۴۲.۵‌ درصد پاسخگویان با محدودیت رفت‌وآمد شبانه، ۳۹.۶درصد با عدم تردد مجدد برای رفتن به شهرهای دیگر و ۳۷.۷درصد با عدم بازگشایی مدارس موافقند. ۶۸ درصد پاسخگویان واکسیناسیون عمومی را یک امر ضروری در شرایط کنونی می‌دانند و سالمندان، کادردرمان و افراد دارای بیماری خاص سه اولویت اصلی مردم برای واکسینه شدن در برابر کرونا هستند. ۴۱ درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند که زمان تمام شدن کرونا برایشان مشخص نیست و ۴۶ درصد آنها بی‌توجهی مردم نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را مهم‌ترین عامل استمرار بیماری در کشور می‌دانند. ‌



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید