معرفی تجربه‌نگاری-13

تدوین سندهای فرهنگ عمومی

تدوین سندهای فرهنگ عمومی

«تدوین سندهای فرهنگ عمومی» عنوان تجربه‌نگاری سیزدهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

در این گزارش، نظر به اهمیت مقوله فرهنگ و ارتباط وثیق رشد و توسعه کشور با آن، به موضوع شورای فرهنگ عمومی به عنوان یکی از نهادهای بالادستی در زمینه راهبری فرهنگی و نیز تدوین اسناد در این نهاد، پرداخته شده است.

به استناد این گزارش، تدوین اسناد در شورای فرهنگ عمومی، فعالیت بین‌دستگاهی است که سازمان‌ها و نهادهای مختلف را ملزم می‌کند که در زمینه‌ها و عرصه‌های مختلف فرهنگ‌سازی کنند تا در آینده‌ای نه چندان دور، شهر و کشوری بافرهنگ داشته باشیم.

در فصل اول این جلد، موضوعاتی چون آشنایی با تدوین سندها و خانه اسناد و آشنایی با فعالیت‌های شورای فرهنگ عمومی را می‌خوانیم که در خلال آن، به ده دوره فعالیت شورا از سال 1364 تا 1400، به خصوص دوره آخر یعنی دوره دهم از سال 1396 تاکنون پرداخته شده است. هم‌چنین به اهم وظایف هفت‌گانه شورا و نیز وظایف این نهاد در مراکز استان‌ها اشاره شده است.

فصل سوم این گزارش، سرفصل‌های پانزده‌گانه را که اسناد شورای فرهنگ عمومی براساس آن‌ها تدوین و تأیید می‎شوند، از نظر می‌گذراند که عبارتند از: سرفصل گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی، سرمایه اجتماعی، اخلاق عمومی، زنان و خانواده، بهداشت و سلامت و نشاط اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی، خِرَد، روح ملی، ایثار و شهادت، جوانان و ظرفیت‌های آنان، مصرف فرهنگی، محیط‌زیست، معماری و شهرسازی و فضای مجازی.


فصل پنج این کتابچه، به اسناد دوره دهم از سال 96 تاکنون اشاره می‌کند. به استناد این بخش، 12 سند در این دوره آماده شده و 6 سند دیگر هم در دست اقدام قرار دارد. سند ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی، ارتقای فرهنگی مراسم و راهپیمایی اربعین، ارتقای فرهنگ زیارت و گردشگری، ارتقای فرهنگ سلامت، ارتقای فرهنگ توانمندسازی مددجویان، ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست، ارتقای فرهنگ کار و مهارت‌آموزی و کارآفرینی، ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب، ترویج ورزش همگانی، ارتقای فرهنگ وقف در کشور، ترویج فرهنگ مسئولیت فردی و اجتماعی و برنامه گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس، عناوین اسناد مصوب در این دوره هستند که در این گزارش شرح آن‌ها رفته است.

این گزارش در فصل‌های بعد، ضمن اشاره به 6 سند در دست تدوین، به موضوع ارتباط دستگاه‌ها با شورای فرهنگ عمومی و موضوع اجرا و نظارت شورا می‌پردازد و در پایان، به بحث انتقادها و مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد اشاره می‌کند که بودجه کم شورا و عدم اجرای این اسناد در استان‌ها ازجمله آن‌ها هستند.

متن کامل




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید