ارتقای سواد رسانهای در زیست مجازی
چهاردهمین گزارش تجربهنگاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع «ارتقای سواد رسانهای در زیست مجازی» ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.
این جلد باتوجه به افزایش کاربردهای فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی در زندگی روزمره، به موضوع سواد رسانهای در مواجهه با انفجار اطلاعاتی و محتوایی میپردازد و از اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم در حوزه افزایش سواد رسانهای و اطلاعاتی، گزارش میدهد.
در این گزارش میخوانیم که «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عمومیسازی سواد رسانهای و اطلاعاتی را یکی از برنامههای اصلی خود در دوره وزارت سیدعباس صالحی تعریف کرده و اقداماتی در این حوزه چون تولید و انتشار گسترده محتوای مورداستفاده عموم مردم در فضای مجازی، مقرراتگذاری در حوزه الزام سامانهها، سکوها و انواع رسانههای دیجیتال به داشتن پیوست سواد رسانهای، حمایت از تولید سریال و برنامههای مخاطبپسند با موضوع سواد رسانهای و همکاری با سایر نهادها و ارگانها برای افزایش سواد رسانهای عموم مردم، داشته است.»
این تجربهنگاری ضمن اشاره به فعالیتهای دورههای قبلی در زمینه سواد رسانهای و اطلاعاتی، از غنابخشی، نهادینهسازی و جلب مشارکت ظرفیت بخش خصوصی و درنهایت، فراگیرسازی و پایدارسازی فعالیتها و اقدامات موثر در حوزه سواد رسانهای در دوره دولت دوازدهم، یاد میکند.
در این جلد، همچنین به اقدامات عملیاتی اجراشده و درحال اجرا در حوزه سواد رسانهای اشاره شده که عبارتند از:
- طراحی، تولید، استقرار و بهرهبرداری از سامانه مشاوره سواد رسانهای و زیست مجازی (سامانه زینو)
- حمایت از تولید و انتشار 300 محصول چندرسانهای برای آموزش سواد رسانهای
- تنظیم و اجرای مقررات جهت ایجاد بخش سواد رسانهای و ویدئوهای مدنظر در تمام پلتفرمهای اصلی
بخش پایانی این گزارش، به الزامات ارتقای سواد فضای مجازی در حوزه محتوا و خدمات فرهنگی فضای مجازی اختصاص داده شده است.