کتاب «آموزش سواد رسانه‌ای» ترجمه شد

کتاب «آموزش سواد رسانه‌ای» ترجمه شد

ترجمه کتاب «آموزش سواد رسانه‌ای» با نام اصلی Teaching Media Literacy و با تألیف بلین‌ها دو آبرو (Belinha s. De Abreu) که چندی پیش ازسوی حسین بصیریان جهرمی، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، آغاز شده بود، پایان یافت. 

این کتاب، مطابق معرفی آن، راهنمایی عملیاتی برای آموزش سواد رسانه‌ای به شمار می‌آید. 

کتاب «آموزش سواد رسانه‌ای» در ۱۷ فصل نگاشته شده که شامل ۱۰ فصل نظری، ۷ فصل کاربردی و کارگاهی برای آموزش سواد رسانه‌ای در بین دانش‌آموزان مقاطع دبستان تا دبیرستان است. 

در تدوین این اثر بیش از ۳۰ نفر از معلمان، کتابداران تخصصی مدارس، متخصصان علوم ارتباطات و مدیران برنامه‌ریزی آموزشی به طور مستمر مشارکت داشته‌اند. همچنین چشم‌اندازهای گسترده‌ای در زمینه سواد رسانه‌ای، تفکر انتقادی، اخبار جعلی، بازنمایی نادرست رسانه‌ها، شهروندی دیجیتال و کاربست سواد رسانه‌ای به مثابه وسیله‌ای برای تغییرات اجتماعی و سیاسی ارائه می‌دهد.

این کتاب تلاش می‌کند تا با پیش‌کشیدن اهمیت سواد رسانه‌ای در بخش نخست، نه تنها به درک اصلی پیرامون سواد رسانه‌ای و مقدمه‌ای بر ایده‌های مطرح شده در آن بپردازد، بلکه صداهایی را که منعکس‌کننده موضوعات مختلف در این حوزه است‌، به موضوع سواد رسانه‌ای پیوند دهد.

ده فصل در بخش نخست این کتاب، چشم‌انداز گسترده‌ای در زمینه سواد رسانه‌ای ارائه می‌دهد. این فصل‌ها عناوینی مانند نقش اساسی تفکر انتقادی در سواد رسانه‌ای، مسئله اخبار جعلی، بازنمایی نادرست در رسانه‌ها، شهروندی دیجیتال، سواد رسانه‌ای به مثابه یک پدیده جهانی و سواد رسانه‌ای به مثابه وسیله‌ای برای تغییرات اجتماعی و سیاسی را شامل می‌شوند. در هر فصل، نمونه‌های حاوی تأمل و بازاندیشی برای استفاده معلمان مختلف، متخصصان آموزش عالی و سایر مقامات مسوول گنجانده شده است. بازاندیشی‌ها و تأملات آنها، مضمون اصلی هر فصل را تقویت خواهد کرد و لنزهای بزرگتری را برای تفکر در مورد ایده‌های هر فصل در اختیار می‌گذارد، که برای توسعه و ترویج این ایده‌ها در یک کلاس درس یا یک جامعه موثر است.


بخش دوم با عنوان «قالب‌های اصلی رسانه»، درس‌هایی آماده برای آموزش را ارائه کرده است که قالب‌های اصلی رسانه و همچنین رسانه‌های جدید و نوپدید را مورد بررسی قرار می‌دهد. این فصل‌ها اصول سواد رسانه‌ای را از طریق بحث و ارائه دستورالعمل (راهنما)، درباره پیام‌ها بررسی می‌کند.

«منابع آموزش سواد رسانه‌ای» نیز، عنوان بخش سوم است که با فراهم‌کردن مجموعه‌ای از منابع، به خواننده کمک می‌کند تا به اطلاعات بیشتر در مورد سواد رسانه‌ای دسترسی پیدا کند و مهارت مکان‌یابی را فرا گیرد. در این بخش، «واژه‌نامه»، «جدول زمانی آموزش سواد رسانه‌ای»، «فیلم در رسانه‌ها» و در نهایت «منابع سواد رسانه‌ای» گنجانده شده است.

دو آبرو، مدرس بین‌المللی سواد رسانه‌ای است و  مدتی طولانی به عنوان متخصص در انجمن سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی وابسته به گروه ارتباطات و اطلاعات یونسکو خدمت کرده است. علایق پژوهشی وی شامل آموزش سواد رسانه‌ای، رسانه‌های جدید، سواد دیداری و اطلاعاتی، دیدگاه‌های جهانی، تفکر انتقادی و آموزش معلمان است. او نویسنده کتاب «یادگیری سیار از طریق سواد رسانه‌ای دیجیتال» (2017)، «دست‌نامه بین‌المللی آموزش سواد رسانه‌ای» (2017)، «سواد رسانه‌ای جهانی در عصر دیجیتال» (2016)، «آموزش سواد رسانه‌ای در عمل: چشم‌اندازهای آموزشی و نظری» (2014) و همچنین «سواد رسانه‌ای، شبکه‌بندی اجتماعی و دنیای وب2.0 برای مربیان دوره آموزشی کا-12» است.


بصیریان جهرمی (مترجم اثر و دانش آموخته دکتری علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی) که ترجمه کتابهای «قدرت ارتباطات» مانوئل کاستلز و «رسانه های اجتماعی: خوانش انتقادی» کریستین فوکس را در کارنامه علمی خود دارد، این کتاب را منبعی مفید و ارزشمند در تکمیل آموزش نظری و عملی دانش آموزان مقاطع تحصیلی دبستان تا دبیرستان برشمرده و آن را به همه دانش‌آموزان، پدران و مادران و به طور ویژه به معلمان مقاطع تحصیلی دبستان و دبیرستان و دست‌اندرکاران برنامه‌ریزی تحصیلی آموزش و پرورش تقدیم کرده است؛

  کتاب «آموزش سواد رسانه ای» پس از طی مراحل نشر، از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر خواهد شد.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید