دومین شماره فصلنامه «نمایه پژوهش» منتشر شد

دومین شماره فصلنامه  «نمایه پژوهش» منتشر شد

دومین شماره فصلنامه «نمایه پژوهش»، ویژه تابستان 1400 از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

«مقاله»، «یادداشت تحلیلی»، «نقد و بررسی کتاب»، «نشست»، «گفتگو» و «تازه‌های پژوهش و نشر» از بخش‌های مختلف این نشریه است.

در شماره دوم فصلنامه، طیبه عزت‌اللهی‌نژاد (عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتبااطت) با سیدمحمد بهشتی (صاحبنظر فرهنگی) درباره قابلیتهای هنرهای سنتی در مدیریت فرهنگی جامعه در دوران معاصر گفتگو کرده است. بهشتی در این گفتگو بیان می‌کند: امروز نهادهای فرهنگی‌ای وجود دارند که می‌خواهند نام خودشان زیر اثر باشد و بگویند ما این کار را تولید کردیم. در صورتی که آنها باید این فهم را داشته باشند که اثر هنری را هنرمند تولید می‌کند نه نهادهای فرهنگی. او تأکید می‌کند نهادهای فرهنگی باید نقش باغبان را داشته باشند تا کسانیکه در این عرصه فعالیت می‌کنند دلگرم شوند و بدانند مراکزی وجود دارد که از آنها حمایت و در صورت لزوم راهنماییشان می‌کند.


در بخش یادداشت‌های تحلیلی سه یادداشت درج شده است: پژوهشهای فرهنگی سودمندتر از نگاه مطالعات فرهنگی (نوشته محمد رضایی؛ پژوهشگر مرکز اسلام جهانی دانشگاه گوته)، تلاش برای نظام‌مندکردن پیمایشهای ملی؛یک الگوی پیشنهادی(نوشته فاطمه جواهری؛ عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی) و دانشمند و سیاستگذار، تأملی درباب رابطۀ دانش و عمل (نوشته رضا ماحوزی؛ عضو هیأت علمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی) عناوین یادداشت‌های تحلیلی این شماره است.

در بخش مقالات این شماره، الگوهای نظارت والدین تهرانی بر استفادۀ فرزندان از اینترنت (علیرضا دهقان)؛ تدوین سناریوهایی برای توسعۀ استارتآپهای صنعت کتاب در ایران (مهدی علیپور حافظی)؛اخبار جعلی و برساخت گفتمانی قدرت اجتماعی شرکتهای فناوری ( برایان کریچ، ترجمۀ حسین حسنی)؛ نقش در حال تغییر کتابخانه‌ها: چطور مددکاران اجتماعی می‌توانند کمک کنند؟(الیزابت ای. والرو همکاران؛ ترجمه: زینب صفوی) درج شده است.

گزارش سه نشست‌ برگزارشده در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نیز در این شماره نمایه شده است: توانمندسازی کسب‌وکارهای فرهنگی فضای مجازی، کرونا و ذهنیت جمعی در ایران، و زیست‌فرهنگ در جهان شبکه‌ای آینده: سناریوهایی برای فرهنگ مکتوب و کتابخانه‌های عمومی.

در بخش نقد کتاب نیز 5 کتاب «خرده‌فرهنگ معنای سبک»، «در جستجوی اعتماد اجتماعی در ایران»، «بیانیۀ آموزش رسانه‌ای»، «شمارش به‌عنوان روشی کیفی» و «هنر ارائه مطالب علمی» نقد شده است.

در بخش تازه‌های پژوهش و نشر نیز طرحها و کتاب‌های جدیدی معرفی شده‌اند.

سخن سردیبر شماره دوم فصلنامه نمایه پژوهش به ضرورت انتشار پژوهش‌ها و داده‌های فرهنگی پرداخته و تأکید می‌کند: دسترس‌پذیرکردن داده‌ها، اطلاعات و نتایج مطالعات حوزۀ فرهنگ، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در راستای اثرگذاری این مطالعات در حوزۀ سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت فرهنگی است. به زعم سردبیر، شکل‌گیری کنسرسیومی با مشارکت مراکز فرهنگ پژوهی و تجمیع داد‌ه‌ها و دسترس پذیری آنها برای مراکز تصمیم‌ساز و همچنین پژوهشگران، می‌تواند بخشی از خلأ دانشی حوزه فرهنگ را پوشش دهد.

فصلنامه نمایه پژوهش با هدف اطلاع‌رسانی نتایج پژوهش‌های مرتبط با حوزه فرهنگ، هنر و رسانه و توجه جامعه علمی و مدیریتی کشور به پژوهش‌های فرهنگی انجام شده منتشر می‌شود. دسترس‌پذیری خلاصه نتایج پژوهش‌ها، آگاهی‌رسانی دربارۀ دیدگاه‌های پژوهشگران و صاحبنظران، جریان‌سازی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه و ایجاد ارتباط خلاق و پویا بین پژوهشگران، صاحبنظران، مراکز پژوهشی و فعالان این عرصه ازدیگر اهداف این نشریه است.

 این نشریه با مدیرمسئولی محمد سلگی و سردبیری داریوش مطلبی  منتشر می‌شود. مدیر داخلی این مجله بر عهده کتایون قهرمانی است.


شماره دوم فصلنامه نمایه پژوهش







برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید