«سلبریتی‌ها، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های اجتماعی»، پژوهش شد

«سلبریتی‌ها، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های اجتماعی»، پژوهش شد

پژوهش «سلبریتی‌ها، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های اجتماعی» به کوشش حسین حسنی عضو هیأت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، انجام شد.

آموزش سواد رسانه‌ای سنتی دیرینه دارد و طی چند دهه گذشته در سطح جهان و طی چند سال گذشته کتاب‌های بسیاری در حوزه سواد رسانه‌ای و به طور خاص آموزش سواد رسانه‌ای تألیف و منتشر شده است. این کتاب‌ها عموماً مخاطبان عمومی را هدف‌گذاری کرده‌اند و تلاش کرده‌اند مخاطبان رسانه‌ها در برخورد با پیام‌ها و محتوای رسانه‌ها به شکلی انتقادی عمل کنند و پذیرنده منفعل پیام‌های رسانه‌ای نباشند. بخشی از این کتاب‌های آموزش سواد رسانه‌ای نیز مختص برخی گروه‌های خاص همانند معلمان و آموزگاران سواد رسانه‌ای هستند. با این همه، به باور پژوهشگر، یک کتاب سواد رسانه‌ای که به طور خاص برای سلبریتی‌ها تألیف شده باشد، نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان نیز تألیف نشده است. به همین دلیل محقق این پژوهش را یک اقدام بدیع در حوزه آموزش سواد رسانه‌ای می‌داند که مخاطبان آن عمدتاً سلبریتی‌ها، به عنوان رهبران افکار عمومی مبتنی بر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی هستند.

این پژوهش به دنبال آن است تا مخاطبان و به ویژه سلبریتی­‌ها را با «مبانی رسانه‌­ها» آشنا کند تا آن‌ها با توجه به جایگاه اجتماعی و نقشی که در جامعه کنونی ایفا می­کنند، به شکلی «مسئولانه­‌تر» نسبت به اجتماع، فرهنگ و مخاطبان –دنبال‌کنندگان- به تولید و اشتراک­‌گذاری محتوا بپردازند. از همین‌رو در این مطالعه، سواد رسانه‌­ای به معنای درک و ارزیابی انتقادی پیام­‌های رسانه‌ای و تولید و اشتراک­‌گذاری مسئولانه آن‌ها برای دنبال­‌کنندگان و کل اعضای اجتماع-با ملاحظه جایگاه کنونی سلبریتی­‌ها به منزله رهبران افکار-به کار رفته است. به‌گونه‌ای که فراگیری سواد رسانه‌­ای برای سلبریتی‌­ها و نفوذداران، معادل یک تعهد و مسئولیت است.


این پژوهش که مقرر است در قالب کتاب منتشر شود، عمدتاً بر «رسانه­‌های اجتماعی» تمرکز می‌کند، نه رسانه‌­های جمعی یا رسانه‌­های سنتی؛ هرچند که به شکلی گذرا و در بحث از گذار از رسانه‌­های جمعی به رسانه­‌های نوین در مورد رسانه­‌های جمعی و مباحث مرتبط با آن‌ها بحث می‌کند و به دنبال پر کردن خلاء موجود در زمینه منبع آموزشی برای یک گروه اجتماعی خاص و بانفوذ در عصر رسانه‌های اجتماعی است.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید