«الزامات فرهنگی رشد جمعیت در دهه نود» بررسی می‌شود

«الزامات فرهنگی رشد جمعیت در دهه نود» بررسی می‌شود

«الزامات فرهنگی رشد جمعیت در دهه نود؛ مطالعه موردی فیلم‎‌‌ها و سریال‎‌های تلویزیونی» عنوان طرحی‌ است که از سوی صغری صالحی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام می‌شود.

این پژوهش با هدف نقد و ارزیابی سیاست‎‌‌ها و عملکرد سیمای جمهوری اسلامی (تلویزیون) در خصوص سیاست‏‌های جمعیتی کشور در دهه نود تدوین شده است.

به استناد این مطالعه، امروزه برخی از کشورها با مسئله رشد منفی و کاهش جمعیت مواجه‎ هستند. محققان، برای سیر نزولی جمعیت و افزایش سالمندی، پیامدها و چالش‏‌های گوناگون اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی مطرح کرده‌‏اند. بدین‏‌ترتیب، کاهش میزان باروری و معضلات ناشی از آن در کشورهای مختلف به دغدغه اساسی برای دولت‌‏ها و سیاست‌گذاران تبدیل شده است؛ به‌‏گونه‌‏ای که برای مقابله با این پدیده و جلوگیری از آثار زیانبار کاهش جمعیت، سیاست‏‌های مختلفی را در پیش گرفته‏‌اند و مشوق‎‌‌های مالی و حمایتی را افزایش داده‌‏اند.

محقق در این بررسی، بیشتر بر سریال‎‌‌‌های تلویزیونی تمرکز کرده و با توجه به تعداد زیاد شبکه‎‌‌ها و سریال‎‌های تلویزیونی، بررسی همه سریال‎‌‌ها را بیش از ظرفیت این پژوهش دانسته که نیاز به زمان بیشتری دارد. علاوه براین، قصدِ پژوهش را، تحلیل نسبت میان سیاست‎‌های جمعیتی جاری با واقعیت‎‌های فرهنگی روز جامعه اعلام می‌کند که کمیّت مطالعه موردی تحقیق، اولویت چندانی در آن ندارد. به همین ترتیب، محقق تلاش می‌کند با بررسی چند نمونه از سریال‎‌ها، به نسبت ذکر شده و تحلیل آن دست یابد.


 بنابراین، با معیار پُرمخاطب بودن و اقبال عمومی، پنج نمونه از سریال‎‌ها و فیلم‎‌های تلویزیونی را انتخاب و مسأله فرزندآوری و الزامات فرهنگی آن، نحوه بازنمایی خانواده‎‌ها، تعداد فرزندان و نگرش به مقولاتی مانند ازدواج، طلاق و... را بررسی و تحلیل می‌‌‏کند.

در بحث عوامل و سیاست‎‌های مختلف نیز، بیشتر سیاست‎‌های فرهنگی مدنظر است. از این جهت به تلویزیون پرداخته می‌‌‌‎شود که به‌‎عنوان یکی از نهادهای مهم فرهنگی و رسانه‌‌‌‎ای کشور نقش مهمی در آگاهی‌‌‏بخشی و فرهنگ‌سازی دارد. ضمن اینکه بخشی از تغییرات فرهنگی؛ به‌‎ویژه در حوزه خانواده و سبک زندگی از طریق این رسانه و برنامه‎‌های نمایشی تبلیغ و ترویج می‌‎شود.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید