کتاب «ایران: از مباحثات مذهبی تا انقلاب» بازخوانی می‌شود

انسان‌شناس آمریکایی درباره انقلاب ایران چه گفت؟
کتاب «ایران: از  مباحثات مذهبی تا انقلاب» بازخوانی می‌شود

کتاب «ایران: از مباحثات مذهبی تا انقلاب ایران» تالیف مایکل فیشر، سه‌شنبه 3 اسفند ۱۴۰۰، ساعت 14 نقد و بررسی می‌شود.

در این نشست که به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی و با همکاری موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می‌شود، محسن صبوریان، مصطفی مهرآیین و جبار رحمانی درباره کتاب «ایران: از  مباحثات مذهبی تا انقلاب» سخنرانی خواهند کرد.

علاقه‌مندان به شرکت در این نشست می‌توانند از طریق نشانی   https://www.skyroom.online/ch/ricac/research اقدام کنند.

   مایکل فیشر انسان‌شناس امریکایی سه بار اوضاع اجتماعی – فرهنگی ایران را به شیوه مشاهده مشارکتی مطالعه کرده و نخستین بار در فاصله سال‌های 1974 و 1975 در ایران و در مورد ایران پژوهش کرده است. وی صاحب دو کتاب عمده و چندین مقاله مهم درباره سینما، انسان‌شناسی، دین و انقلاب در ایران است.


در این نشست علمی، آرای فیشر درباره انقلاب ایران و پیامدهای آن، چارچوب اندیشه‌ورزی فیشر درباره انقلاب ایران، روش‌شناسی وی، نگاهش به ایران قبل از انقلاب، تحلیل وی از علل ساختاری انقلاب ایران بررسی می‌شود.

مهم‌ترین کتاب فیشر درباره انقلاب اسلامی ایران کتاب ایران: از مباحثات مذهبی تا انقلاب  اسلامی است که می‌توان آن را حاصل مطالعات میدانی او در ایران دانست. اگرچه این کتاب به‌طور عمده درباره انقلاب ایران است، لیکن، در آن بر نقش فرهنگ و شناخت متعارف در تغییر اجتماعی تأکید شده است. این اثر در مجموعه کتبی که دانشگاه هاروارد درباره انسان‌شناسی فرهنگی منتشر کرده است، جای می‌گیرد. این مجموعه با هدف درک و تفسیر نظام‌های فرهنگی و به قصد انجام مطالعات تطبیقی در این زمینه، منتشر شده است. از همین‌رو، می‌توان کتاب فیشر را اثری در راستای بررسی نقش فرهنگ ایرانی – اسلامی در عظیم‌ترین تغییر اجتماعی ایران معاصر دانست.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید