با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور برگزار می‌شود؛

محیط زیست و نقش مد پایدار

محیط  زیست و نقش مد پایدار

پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به‌مناسبت بزرگداشت روز جهانی محیط زیست، نشست «محیط  زیست و نقش مد پایدار» را با هدف بررسی اصول مد پایدار و قابلیت پیاده‌سازی آنها در چرخه تولید و مصرف لباس در کشور، سه‌شنبه 17 خرداد 1401، ساعت 9 تا 11 برگزار می‌کند. 

در این نشست طیبه عزت‌اللهی‌نژاد (استادیار و عضو هیأت علمی پژوهشکده هنر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) و روشنک داوری (دکتری پژوهش هنر و عضو هیات علمی گروه طراحی پارچه و لباس دانشگاه الزهرا) سخنرانی خواهند کرد. دبیری این نشست را مصطفی اسدزاده (دکتری سیاستگذاری فرهنگی) بر عهده خواهد داشت. 

در این نشست تلاش می‌شود به این پرسش‌ها پرداخته می‌شود:

 1.مد پایدار ازچه اصولی پیروی می‌کند و چگونه از آسیب‌های جدی در عرصه محیط زیست جلوگیری می‌کند؟

2.آیا اصول مد پایدار قابل پیاده‌سازی هستند؟

3.چگونه برندهای برتر در زمینه استراتژی پایدار را رتبه‌بندی و شناسایی کنیم؟


گفتنی است حفظ محیط زیست، مسأله ای است که امروزه یکی از دغدغه‌های دولت‌ها و مردمان سراسر جهان به شمار می‌آید. پوشاک یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار در این عرصه است، از همین روی فعالان حوزه لباس، در پی شناسایی راهکارهایی جهت بهینه‌سازی چرخه تولید و مصرف لباس با هدف حفاظت از محیط زیست هستند.

در همین راستا مفهوم پایداری (sustainability) در طراحی لباس، به پایداری منابع زیست محیطی توجه دارد و  سبکی خاص از طراحی را ارائه می‌دهد که بر پایه مبانی اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی بنا شده است.

نظر به اینکه صنعت مد و تولید پوشاک از نظر زیست محیطی یکی از آلوده‌ترین صنعت‌های جهان به شمار می‌آید، بعضی از شرکت‌های تولیدکننده پوشاک (بخصوص درکشورهای پیشرفته‌تر) به فکر افتاده‌ و در تلاشند فعالیت‌های خود را به سمت حفاظت از محیط زیست و پایداری پیش ببرند. به همین علت اساس کار مد پایدار را از اهداف شرکت خود قرار داده‌اند؛ این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های تولید انبوه و بسیار محبوب در سراسر جهان (فست فشن‌ها) هنوز بزرگ‌ترین آسیب‌ها را به محیط زیست وارد می‌کنند.

علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند از طریق نشانی زیر اقدام کنند:  

https://www.skyroom.online/ch/ricac/research


برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید