در نشست تخصصی مسئولان اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید شد؛

لزوم ارتباط با مراکز فرهنگی برای جلوگیری از جزیره‌ای فکرنکردن

لزوم ارتباط با مراکز فرهنگی برای جلوگیری از جزیره‌ای فکرنکردن

نشست تخصصی مسئولان اقامه نماز مراکز ستادی و استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز‌های سوم و چهارم تیر ۱۴۰۱ در مشهد مقدس برگزار شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز جمعه در پیامی به این نشست، گفت: بدون تمسک به نماز و تعقل در رمز و راز این آیین تابناک، نمی‌توان از دلتنگی و دلبستگی‌های فانی رها شد. در پیام محمد مهدی اسماعیلی که در نشست تخصصی نماز  توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی قرائت شد، آمده است: نماز زیباترین نماد بندگی و عبودیت در پیشگاه خداوند و بالاترین ذکر الهی و بهترین محل برای ارتباط واقعی با خداوند و ریسمان محکم یاد او است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این پیام آورده است: خدمت به امر اقامه نماز توفیقی است که خداوند نصیب بندگان شایسته خویش نموده و این خدمت بی‌منت را موجب سعادتمندی قرار داده است.

در این پیام خطاب به مسوولان اقامه نماز مراکز ستادی و استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست تخصصی آمده است: امید است با عنایت خداوند و برنامه‌ریزی مستمر در اجرای منویات رهبر معظم انقلاب، در عینیت بخشیدن به فرهنگ اقامه نماز پیروز باشید.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین «حمیدرضا ارباب سلیمانی» جمعه ۳ تیر در نشست تخصصی رابطین شورای اقامه نماز کشور که در هتل فرهنگ و هنر برگزار شد؛ با اشاره به سرّ نماز و نحوه برخورد اهل بیت ( ع) با نماز با طرح سوالاتی در این خصوص سخن خود را آغاز کرد و افزود: در نماز چه سرّی است که وقتی حضرت علی (ع) به نماز می ایستاد رنگ از رخسارش می رفت و دختر پیامبر به قدری در نماز می‌ایستاد که پاهایش متورم می‌شد، امام حسین (ع) نیز در روز عاشورا برای اقامه نماز ۳۲ تیر را به جان می خرد در حالی که می‌توانستند این نماز را داخل خیمه بخوانند.

دبیر شورای اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امام رضا (ع) با عمران صابی مناظره می کردند، هنگام اذان جلسه را برای نماز ترک می کنند، عمران صابی گفت : بحث را ادامه دهید قلب من نرم شده اما حضرت فرمودند: نماز ارجحیت دارد.

وی با بیان اینکه هدایت چیزی مشابه ندارد و اگر توانستید دختر، پسر و حتی یک نفر را جذب نماز کنید از آنچه که خورشید به آن می تابد بالاتر است و بسیار ارزشمند است؛ گفت: امام راحل نمازشان اول وقت بود، آیا ما به عنوان کارگزاران جمهوری اسلامی حساسیت نسبت به نماز خود داریم؟

حجت الاسلام والمسلمین ارباب سلیمانی اظهار داشت: جوانی از آیت الله بهجت خواست تا او را نصیحتی کنند، ایشان فرمود: برو نمازت را اصلاح کن زندگیت اصلاح می شود. قران کریم در سوره مومنون می فرماید: اگر میخواهید به رستگاری برسید نمازتان را همراه با خشوع بخوانید و برای اینکه نماز همراه با خشوع بخوانید، باید از امور بیهوده فاصله بگیرید.


وی با تاکید بر این مسئله که مسئولان ستاد اقامه نماز در مشکلات کاری و مسائل خانوادگی از نماز استعانت بطلبند؛ گفت: در سیره امام علی (ع) آمده است، حضرت گاهی وسط روز به مسجد می رفتند و نماز می خواندند، برخی علت این نماز خواندن را سوال کردند، فرمودند: مشکلی برای من پیش آمده است آمدم نماز بخوانم و از نماز استمداد بطلبم و این مهم در زندگی بوعلی سینا و ملاصدرا دیده می شود که در مشکلات علمی خود به نماز پناه می بردند.

دبیر شورای اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این مطلب که اگر به نماز توجه نداریم به خاطر نداشتن معرفت نسبت به نماز است؛ افزود: پیامبر فرمود: نماز خوب مانند آب کُر است که در مواجه با آب ناپاک، آن آب را پاک می کند، اگر نماز ما همراه با معرفت باشد، بقیه امور حل می‌شود و گفته شده که اگر نماز شما پذیرفته شود بقیه اعمال شما پذیرفته می شود. در واقع کارت پرواز در روز حساب و کتاب نماز است.

وی بیان کرد: در قرآن برای خمس یک آیه، برای روزه ۱۳ آیه ، حج ۱۸ آیه ، زکات ۳۳ آیه و نماز ۱۲۲ آیه آمده است و این فراوانی آیات نماز در قرآن حاوی پیام است.

حجت الاسلام والمسلمین ارباب سلیمانی در نشست مسؤلان اقامه نماز مراکز ستادی و استانی به برنامه‌های مصوب سال ۱۴۰۱ _ ۱۴۰۲ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز اشاره کرد و گفت: باید ادارات شهرستانها توجه ویژه به این برنامه‌ها داشته باشند.

وی در توضیح این برنامه‌ها گفت: در آیین نامه‌ای که از دولت به دستگاهها ابلاغ شده، توجه به متن تفاهم نامه، تفاهم نامه ما با مدیران کل در استانها، توجه به دستورالعمل اجرایی، تنظیم گزارش براساس تفاهمنامه، بارگذاری اطلاعات در سامانه سجاده، امتیاز، اجلاس سراسری نماز، تقویت بخش مردمی نماز، ارتباط با سایر مراکز فرهنگی برای جلوگیری از جزیره‌ای فکر نکردن، شناسایی روش‌های خلاقانه، حضور فعال و مستمر کارکنان در نماز، استفاده از ظرفیت موسسات مردمی و... از جمله برنامه‌های حوزه نماز است که کارکنان باید انجام دهند.


دبیر شورای اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: حدود ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد، حدود ۳۵۰۰ موسسه قرآنی و ۶۰۰۰ موسسه فرهنگی در کشور داریم که با استفاده از ظرفیت هر کدام از اینها و قرار گرفتن در کنار یکدیگر می توانند کمک موثری در حوزه نماز داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین ارباب سلیمانی با اشاره به ایجاد سامانه سجاده در ستاد اقامه نماز کشور؛ بیان کرد: ۶۳ دستگاه و نهاد گزارش‌های خود را در خصوص برنامه‌های انجام شده برای نماز در این سامانه بارگذاری می کنند و این سامانه از این‌جهت مهم است که اگر اداره‌ای امتیاز مورد نظر را کسب نکند در پایان سال اختصاص بخشی از بودجه که براساس این امتیاز است کم یا حذف می‌شود، همچنین سامانه دیگری در وزارت فرهنگ نیز راه‌اندازی شده که همیشه برای بارگذاری گزارش‌های نماز باز است.

وی با بیان این مطلب که طبق منویات رهبری نماز عاملی در کاهش آسیب‌های اجتماعی است؛ بیان کرد: اجلاس سراسری نماز، مردمی کردن نماز، دعوت مدیران به نماز، انتخاب امام‌جماعت واجد شرایط، استفاده از مناسبت‌ها برای تقویت نماز، ترغیب هنرمندان به نماز، استفاده از ظرفیت جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها و استفاده صحیح و هدفمند از فضای مجازی از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده است. گاهی نمایشگاهی برگزار می شود اما پیوست نماز ندارد.


دبیر شورای اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در فضای مجازی ایمان و امید مردم را هدف گرفته‌اند و کار اساسی در این حوزه کار فکری و فرهنگی است؛ افزود: در کار نماز محکم بایستید و اجازه ندهید دشمن شما را ناامید کند، به یکدیگر فکر و ایده بدهید. اگر می خواهید در کار نماز به نتیجه برسید صبر و پایداری کنید و ایده‌های خود را بازسازی کنید.

در این نشست، حسین آذری نماینده پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به نمایندگی از پژوهشگاه شرکت کرد.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید