مردم ایران چقدر هیئت می‌روند؟

بررسی سه دوره پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی ایرانیان در سه دهه اخیر
مردم ایران چقدر هیئت می‌روند؟

هیئت‌های عزاداری در سه دهه اخیر شاهد رشد حضور مردم کشور بوده‌اند. در پیمایش‌های انتهای دهه ۷۰ و ابتدای دهه ۸۰ بیش از ۴۰درصد مردم اعلام کرده بودند که هیئت نمی‌روند. این رقم در پیمایش انتهای دهه ۹۰ به نصف کاهش پیدا کرده است؛ ضمن اینکه در این مدت جمعیت کشور نیز رشد کرده است.

بنا به اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، گروه سیاست‌پژوهی و تحلیل‌ داده نمافر به استناد پیمایش‌های ملی مصرف کالاهای فرهنگی ایرانیان در سه دهه اخیر، داده‌نماهایی درخصوص میزان هیئت‌روی مردم ایران در سه دهه اخیر تهیه کرده است. براین‌اساس و به استناد موج اول پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی (در سال 1378)، در آن سال‌ها حدود 45% مردم در مراسم عزاداری شرکت نمی‌کردند.63% شرکت‌کنندگان زن و 23% مرد بوده‌اند. جوانان 26 تا 40 ساله نیز بیشتر از سایر گروه‌های سنی در مجالس عزاداری در دهه 70 شرکت می‌کردند.


اما به استناد موج دوم پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی ایرانیان (سال 1382)، در دهه هشتاد حدود 40% مردم به هیئت‌ها نرفته‌اند؛ زنان 34% و مردان 22% جمعیت شرکت‌کنندگان را تشکیل می‌داده‌اند. 26 تا 40 ساله‌ها نیز به مانند دهه گذشته بیشتر از سایر گروه‌های سنی در هیئت‌ها حاضر می‌شدند.


در دهه 90 و به استناد موج سوم پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران (سال 1398)، زنان 40% و مردان 36% حاضران در مراسم عزاداری بوده‌اند.23% پاسخ‌دهندگان نیز علاقه‌ای به شرکت در هیئت نداشته‌اند. اما تغییر مهم در این سال‌ها افزایش حضور مردم در هیئت است.


در همه این سال‌ها اما بانوان بیش از آقایان در مراسم عزاداری شرکت کرده‌اند. ترکیب سنی شرکت‌کنندگان نیز نشان می‌دهد هیئتی‌های قدیم با وجود افزایش سن، همچنان در این مراسم‌ها شرکت می‌کنند و میزان مشارکت نوجوانان نیز رشد کرده است.

برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید