گزارش کشوری «پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی» منتشر شد
(موج سوم)پیمایش ملی «مصرف کالاهای فرهنگی» با مدیریت علمی دکتر سعید معیدفر ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از پیشینهای نسبتاً طولانی در اجرای پیمایشهای ملی برخوردار است. «پیمایش ملی سنجش ارزشها و نگرشهای ایرانیان»، «پیمایش ملی سرمایۀ اجتماعی» و «پیمایش ملی سنجش وضعیت مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» از جملۀ این پیمایشها هستند. این پژوهشها و تحلیلهای مبتنی بر آنها در کنار دیگر شکلهای پژوهش و تحلیل – پژوهشهای کیفی و اتنوگرافیک، گزارشهای تحلیلی و سیاستی و تدوین مجموعۀ مقالات تحلیلی- جملگی تلاشهایی بودهاند در مسیر شناخت و بررسی جنبههای گوناگون دگردیسیها و تحولات فرهنگی- اجتماعی جامعۀ ایران در سالیان و دهههای اخیر. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در چهارچوب این رویکرد، اجرای موج سوم «پیمایش ملی سنجش وضعیت مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» را در دستور کار خود قرار داد که پس از طی مراحل مختلف، سرانجام در فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۸ به مرحلۀ اجرا رسید. پیمایش مصرف کالاهای فرهنگی مبتنی بر چشمداشتهای علمی و سیاستیِ زیر طراحی و اجرا شده است:
گردآوری دادهها در سطح ملی در جهت شناخت عالمانۀ مصرف فرهنگی؛ جزئیات، الگوهای اصلی و روندهای نوپدید؛ گامی در راستای بازنگری و بررسی ذائقۀ فرهنگی مردم ایران، بهمنزلۀ یکی از نشانگرهای تحولات فرهنگی و اجتماعی کلان و بهعنوان منبعی موثق در تحلیل تمایزات و نابرابریها در دسترسی به تولیدات فرهنگی و نیز معیاری برای سنجش کارآمدی و اثربخشی سیاستهای فرهنگی.
در مقدمه این طرح آمده است که «در همین نمونۀ آخر، «نقشۀ مهندسی فرهنگی کشور» یکی از مهمترین اسناد نهادهای سیاستگذار بهشمار میآید. نهمین «راهبرد کلان» این سند به موضوع هنر اختصاص یافته و «راهبردهای ملی» و «اقدامات ملی» برای آن پیشبینی شده است. هرگونه ارزیابی جدی از محتوای این راهبرد، امکان تحقق آن، و مسیری که تاکنون طی شده است، مستلزم درکی جامع و فراگیر از ذائقۀ فرهنگی مردم و عوامل و زمینههای پدیدآورندۀ آن است. یافتههای پیمایش مصرف فرهنگی را باید همچون منبعی غنی برای چنین تحلیلهایی تلقی کرد».
این طرح پیمایشی مجموعاً در ۱۶ فصل تدوین شده است که موضوعات اوقات فراغت، کتاب و کتابخوانی، روزنامه و مجلهخوانی، رادیو، تلویزیون، دستگاههای شنیداری و دیداری، موسیقی، رایانه اینترنت و تلفن همراه، سینما و تئاتر، فعالیتهای مذهبی، فعالیتهای تفریحی و اجتماعی، فعالیتهای هنری و دستی، ورزش، بازی و مسافرت، عناوین فصلهای آن را تشکیل میدهند.