نتایج افکارسنجی ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نشان داد:

عفو گسترده رهبری، آرامش در جامعه و ناامیدی دشمنان را به دنبال دارد

عفو گسترده رهبری، آرامش در جامعه و ناامیدی دشمنان را به دنبال دارد

به دنبال عفو گسترده حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دهه فجر امسال گروه افکارسنجی طرح‌های ملی «پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات» با هدف ارزیابی انگیزه و دلیل عفو و بخشش متهمان و مجرمان و همچنین برآورد میزان و نحوه اثرگذاری این اقدام بر افکار عمومی اقدام به نظرسنجی کرده است.

در ابتدای این پیمایش ملی ۶۷.۲ درصد از مشارکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که اوضاع و اخبار کشور را از طریق رسانه‌های داخلی (صدا و سیما، روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی) پیگیری می‌کنند.

بر این اساس ۶۷.۱ درصد از پاسخ‌گویان در جریان خبر عفو رهبری بوده‌اند و در مقابل ۳۲.۹ درصد ابراز بی‌خبری کرده‌اند.

همچنین در بخش دیگری از این نظرسنجی پاسخ‌گویان دیدگاه خود را درباره برخی گزاره‌ها پیرامون دلیل و انگیزه عفو گسترده رهبری که در رسانه‌ها و فضای عمومی کشور مطرح شده، ابراز داشته‌اند که نتایج به تفکیک هر گزاره به قرار زیر است:

* عفو یک کار نمایشی و تبلیغاتی است: در واکنش به این گزاره ۵۵.۸ درصد از مشارکت‌کنندگان ابراز مخالفت و ۲۷.۸ درصد موافقت کرده‌ند.

* عفو، تصمیم نظام برای بازگرداندن آرامش به جامعه است: ۸۰ درصد از پاسخ‌گویان واکنش مثبت به این گزاره داشته و ابراز موافقت کرده‌اند و ۱۱.۶ درصد مخالف بوده‌اند.

* علت عفو، هزینه بالای نگهداری بازداشت‌شدگان بود: ۵۴.۴ درصد با این گزاره مخالف و ۲۷.۷ درصد موافق بوده‌اند.

* بازداشت‌شدگان در ظاهر بخشیده می شوند؛ ولی بالاخره مجازات خواهند شد: ۴۴.۹ درصد مخالف و ۳۶ درصد موافق این گزاره بوده‌اند.

* عفو اقتدار نظام را نشان می دهد که از آزادی معترضانش نمی ترسد: ۵۸.۷ درصد موافق و ۲۲.۵ درصد مخالفت خود را با این گزاره اعلام کرده‌اند.

* عفو موجب افزایش اعتراضات خواهد بود؛ چراکه معترضین امید به بخشش دارند: واکنش ۶۲.۵ درصد پاسخگویان به این گزاره منفی و ۱۹.۹ درصد مثبت بوده است.

* عفو راهبرد جدید نظام در مواجهه با معترضین و نشانه تغییر رفتار نظام در برابر اعتراض است: در واکنش به این گزاره ۴۰.۵ درصد ابراز مخالفت و ۳۳.۹ درصد اعلام موافقت کرده‌اند.

عفو گسترده رهبری، آرامش درجامعه و ناامیدی دشمنان را  به دنبال دارد

از دیگر یافته‌های این افکارسنجی ارزیابی میزان و نحوه اثربخشی عفو رهبری بر روابط اجتماعی و افکار عمومی در جامعه ایران است.

بر اساس این ۲۵.۶ درصد از پاسخ‌گویان تاثیر عفو صورت گرفته توسط رهبرمعظم انقلاب را بر همبستگی اجتماعی و وحدت دوباره مردم جامعه «زیاد»، ۴۰.۵ درصد «متوسط» و ۳۳.۹ درصد «کم و محدود» دانسته‌اند.

همچنین در پاسخ به این پرسش که «به نظر شما عفو و بخشش بازداشت‌شدگان تا چه اندازه برای عموم مردم مهم است؟» ۵۵.۳ درصد گفته‌اند «زیاد» مهم است، ۲۸.۳ درصد میزان اهمیت عفو را برای مردم «متوسط» و ۱۴.۸ درصد «کم» ارزیابی کرده‌اند.

درمورد میزان تاثیر عفو رهبری بر جلب رضایت معترضین ۲۹.۳ درصد سطح «زیادی» را برای این اثربخشی قائل بودند درحالی که ۳۵ درصد میزان این تاثیر را «متوسط» و ۳۰.۹ درصد «کم» برآورد کرده‌اند.

دیگر پرسش مطرح شده در این افکارسنجی مبنی بر این است که عفو و بخشش از سوی رهبر انقلاب تا چه اندازه موجب بازگرداندن آرامش به جامعه می‌شود که در پاسخ ۴۳.۸ درصد گفته‌اند «زیاد» و ۳۰.۵ درصد معتقدند به میزان «متوسط» اثرخواهد گذاشت و ۲۲.۹ درصد نیز سطح «کمی» به تحقق آرامش اجتماعی حاصل از عفو امیدوارند .

همچنین نظر ۶۱.۲ درصد پاسخ‌گویان درباره این گزاره که عفو و بخشش رهبری موجب ناامیدی دشمنان ایران (آمریکا و اسرائیل) شده است، «موافق» و ۲۴.۳ درصد «مخالف» بوده‌اند.

پرسش نهایی این نظرسنجی درباره تاثیر عفو بر افزایش ناامیدی گروه‌های برانداز و سلطنت‌طلب است که ۵۳.۸ درصد پاسخ‌گویان معتقدند این اقدام میزان زیادی در ناامیدی گروه‌های برانداز نقش داشته و ۲۸.۱ درصد این تاثیر را «متوسط» ارزیابی کرده‌اند.

* این نظرسنجی در بهمن ماه و به صورت تلفنی انجام شده است و جامعه آماری آن شامل شهروندان ۱۸ سال و بالاتر ساکن در شهر و روستاهای استان‌های کشور است.

نمونه آماری بر اساس شیوه نمونه‌گیری چند مرحله‌ای (ابتدا سهمیه‌ای و سپس به صورت تصادفی ساده) انتخاب شده است. با ۲۵۵۰ نفر نمونه انتخابی تماس تلفنی گرفته شده که نهایتا ۱۲۵۲ پرسشنامه تکمیل شده است.






برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید