نتایج افکارسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نشان داد:

۷۵ درصد شهروندان تهرانی به صورت خانوادگی در جشن غدیر شرکت می‌کنند

 ۷۵ درصد شهروندان تهرانی به صورت خانوادگی در جشن غدیر شرکت می‌کنند

اجتماع دینی ـ فرهنگی مهمونی ۱۰ کیلومتری (جشن غدیر) در دومین سال برگزاری، روز جمعه ۱۶ تیر ۱۴۰۲ از ساعت ۱۸ تا ۲۲ مصادف با عید غدیر خم، در حد فاصل بین میدان امام حسین (ع) تا میدان آزادی برگزار خواهد شد. این جشن بزرگ با همکاری ۱۳۰۰ موکب مردمی یعنی بیش از ۲ برابر موکب‌های سال گذشته برگزار می‌شود و برنامه‌های هنری و فرهنگی متعددی از جمله برپایی «شهربازی ۱۰ کیلومتری» در طول مسیر را در خود جای داده است. ایده اصلی جشن غدیر با الگوبرداری از پیاده‌روی اربعین با عنوان پویش «به عشق مولا» و با هدیه‌دادن اسباب‌بازی به کودکان، شکل گرفته است. از این نظر مسیر راهپیمایی به‌گونه‌ای است که می‌توانید کودکان خود را سرگرم کنید و تصویر ماندگاری از این روز خلق کنید.

براساس نظرسنجی «مرکز افکارسنجی» پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بیش از ۱.۵ میلیون نفر در جشن غدیر امسال شرکت خواهند کرد. بنا به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و  ارتباطات، مرکز افکارسنجی پژوهشگاه نگرش ساکنان شهر تهران نسبت به شرکت در «مهمونی ده کیلومتری» (جشن غدیر تهران) را در قالب نظرسنجی تلفنی در تاریخ سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲ سنجیده است.تحلیل مختصر نتایج این نظرسنجی به این شرح است: 


خلق لحظات به یادماندنی با حضور خانواده‌ها

بنا به نظرسنجی «مرکز افکارسنجی» پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات که روز سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲ انجام شد، پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱.۵ میلیون نفر در جشن غدیر شرکت کنند که این به معنی افزایش میزان مشارکت‌کنندگان و فراگیرترشدن و برگزاری پرشورتر این مراسم نسبت به سال گذشته است.

البته هنوز ۸.۵ درصد از پاسخگویان، تصمیم قطعی نسبت به حضور یا عدم حضور نگرفته‌اند و این جمعیت شامل این افراد نمی‌شود؛ لذا به احتمال بسیار زیاد میزان شرکت‌کنندگان از این عدد فراتر خواهد رفت.

بنا بر این گزارش، پیش‌بینی می‌شود یکی از جلوه‌های مهم جشن غدیر امسال «خانواده‌ها» باشند. ۷۵ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی اعلام کرده‌اند که به‌صورت خانوادگی در این مراسم شرکت خواهند کرد.

اعتقادات مذهبی، انگیزه نیمی از  مشارکت‌کنندگان ضیافت ۱۰ کیلومتری غدیر

براساس نظرسنجی «مرکز افکارسنجی» پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱.۵ میلیون نفر در جشن غدیر شرکت کنند که این به معنی افزایش میزان مشارکت‌کنندگان و فراگیرترشدن و برگزاری پرشورتر این مراسم نسبت به سال گذشته است.

هنوز ۸.۵ درصد از پاسخگویان، تصمیم قطعی نسبت به حضور یا عدم حضور نگرفته‌اند و جمعیت یادشده شامل این افراد نمی‌شود؛ لذا به احتمال بسیار زیاد میزان شرکت‌کنندگان از این عدد فراتر خواهد رفت.

مناسک خیابانی خاصه جشن ۱۰ کیلومتری غدیر یکی از رویدادهای مهم در فضای کنونی کشور است که دلالت‌های اجتماعی و فرهنگی زیادی به همراه دارد.

طبق این نظرسنجی، پراستقبال‌ترین برنامه‌های سال گذشته نیز، غرفه‌های کودکان، گردهمایی مردم در کنار یکدیگر و پذیرایی و سرودها بوده است که امسال تلاش شده تا این نقاط قوت به لحاظ کمی و کیفی ارتقا پیدا کند.

دلایل و انگیزه‌های شرکت‌کنندگان و غایبان در جشن

طبق این نظرسنجی، مهمترین دلیل مشارکت در این جشن بزرگ به‌ این ترتیب است:

۱) انگیزه‌های مذهبی و اعتقادی

۲) شادی و نشاط فرزندان و خانواده

۳) حمایت از انقلاب و جمهوری اسلامی است.

در این بین مهمترین دلیل افرادی که قصد شرکت ندارند، نیز مشغله، ناتوانی و سایر دلایل شخصی قلمداد شده است (حدود ۷۰ درصد) و پس از آنها مشکلات برنامه‌ریزی مراسم، عدم تمایل مذهبی یا سیاسی (حدود ۶ درصد) در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از همه گروه‌های سنی (از ۱۸ تا ۸۰) و از همه مناطق ۲۲ گانه شهر تهران و همه مقاطع تحصیلی (بی‌سواد تا دکتری) و طبقه‌های اجتماعی متنوع بوده‌اند.

جشن غدیر سال گذشته، مراسمی مردمی با پشتیبانی نهادها

در جشن غدیر پارسال(۱۴۰۱)، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گزارش راهبردی پیرامون این اجتماع بزرگ دینی ـ فرهنگی منتشر کرد که مهترین نکات و ملاحظات مربوطه به‌ این شرح است:

مهمانی غدیر ۱۴۰۱، با هماهنگی هیات‌های کشور به‌ویژه هیات‌های تهران و برخی مواکب جبهه مقاومت در سه لایه مردمی، دولتی و تبلیغاتی انجام شد. 

لایه مردمی این مراسم شامل ۶۰۰ موکب مردمی بود که حدود ۲ میلیون پُرس غذا و میان‌وعده برای اطعام تهیه کردند و ۱۱۰ هزار اسباب بازی برای توزیع، فراهم شد. از جلوه‌های دیگر حضور مردمی، گروه‌های جهادی، گروه‌های سرود، هیأت‌های مذهبی، گروه‌های فرهنگی مساجد بودند که به مردم خدمت‌رسانی کردند به‌نحوی که بیش از ۵۰ درصد مواکب فقط سویه ترویجی داشته و با برگزاری ۱۵۰ گروه سرود در ۷۰ سکوی نمایش، ۳۰ موکب خطبه‌خوانی و ۴۰ مجموعه شهربازی برای کودکان فضای نشاط اجتماعی را پدید آوردند.

حدود ۷۵ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی پژوهشگاه در مرداد ۱۴۰۱، نقش مردم در برپایی مراسم غدیر را زیاد تلقی کردند و فقط ۱۵ درصد آن را کم دانستند.

لایه دولتی در این مراسم، در راستای پشتیبانی و تسهیل، ایفای نقش کرد.

در جشن سال گذشته، قرارگاه بقیه‌الله، شهرداری تهران، سپاه تهران و سازمان تبلیغات اسلامی با رویکرد تسهیل‌گری در جشن غدیر حضور به هم رساندند؛ از جمله این خدمات، می‌توان به سرویس ایاب و ذهاب اشاره کرد که به‌طور میانگین ۳۷.۶ درصد از وضعیت ایاب و ذهاب در مراسم جشن غدیر راضی بوده‌اند.

در جشن غدیر امسال بناست تمهیداتی برای تسهیل در ایاب و ذهاب فراهم شود چنانکه سخنگوی ستاد مردمی برگزاری مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر از تدابیری برای رایگان‌شدن خطوط حمل‌ونقل و متروی تهران سخن گفته است.

می‌توان گفت عمده انتقادهایی که شرکت‌کنندگان به مراسم سال گذشته گرفته‌اند، ناظر به مسائل همین لایه است که مهمترین آن «عدم مدیریت ازدحام جمعیت (۴۱.۷ درصد) و پس از آن عدم تنوع برنامه برای همه گروه‌های سنی (۱۶.۴ درصد)» بوده است.

اعتقادات مذهبی، انگیزه نیمی از  مشارکت‌کنندگان ضیافت ۱۰ کیلومتری غدیر

به‌همین‌دلیل امسال با مشارکت نهادهای گوناگون، تمهیدات لازم برای جمعیت‌های بسیار بالاتر و متنوع‌تر در نظر گرفته شده است. در نمودار بالا مهمترین ایرادهای مراسم سال گذشته از دید مردم مشخص شده است.

لایه سوم فعال در جشن غدیر سال ۱۴۰۱، لایه رسانه‌ای مراسم بود که در این ساحت نیز صداوسیما در طول مسیر با نزدیک به ۳۰۰ نفر از عوامل مرکز تولید و فنی سیما این مراسم را با بکارگیری ۵۰ دوربین و نیز تجهیزات حرکتی، تصاویر هوایی و پشتیبانی، ۱۰ واحد سیار و ۱۰ سامانه ارسال پخش زنده کردند.

انسجام اجتماعی و معنویت، مهمترین مضمون جشن غدیر

درمجموع در جشن غدیر که برآیند هماهنگی نهادهای دولتی و مردمی بود، ۱۱.۲ درصد (حدود یک میلیون نفر) مردم شهر تهران حضور یافتند که ۸۰ درصد آنها، دو مضمون اصلی مراسم را «انسجام اجتماعی و معنویت» بیان کردند. در این میان، کمترین شرکت‌کنندگان در اجتماع از غرب تهران یعنی ۱۲.۸ درصد و بیشترین شرکت‌کنندگان با ۲۷ درصد از جنوب تهران بوده‌اند.

عید غدیر به‌عنوان یک رویداد فرهنگی و بزرگ‌ترین عید جامعه ایران تلقی می‌شود که به آن «عیدالله الاکبر» گفته شده است. بنابراین شادی خانودگی و نشاط اجتماعی در این روز باید به بهترین شکل برنامه‌ریزی شود. چه اینکه مهمترین کارکرد جشن غدیر، افزایش انسجام اجتماعی، نشاط اجتماعی، تعاون اجتماعی در پرتو هویت بخشی(خودی) و بالتبع تقویت اقتدار اجتماعی(در برابر دیگری) قلمداد می‌شود.






برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید