کتاب «نظریه‌پردازی ارتباطات؛ خوانش‌هایی در پهنۀ سنت‌ها» منتشر شد

کتاب «نظریه‌پردازی ارتباطات؛ خوانش‌هایی در پهنۀ سنت‌ها» منتشر شد

کتاب «نظریه‌پردازی ارتباطات؛ خوانش‌هایی در پهنۀ سنت‌ها» با ترجمه محسن بدره، روح‌الله گلمرادی، علی نجات غلامی و مهدی یوسفی از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات  منتشر شد.

بنا به اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، این کتاب اوّلین مجموعه از خوانش‌های دست‌اوّلی است که در باب هفت سنت‌ نظریۀ ارتباطات (خطابی، نشانه‌شناختی، پدیدارشناختی، فرمانش‌شناختی، اجتماعی- روان‌شناختی، اجتماعی‌ـ‌فرهنگی، و انتقادی) در 9 بخش توسط روبرت تی. کریگ و هیدی ال. مولر تنظیم و تدوین شده است:

بخش یکم: آبشخورهای تاریخی و فرهنگی نظریه ارتباطات

بخش دوم: فرانظریه

بخش سوم: سنت خطابی

بخش چهارم: سنت نشانه‌شناختی

بخش پنجم: سنت پدیدارشناختی

بخش ششم: سنت فرمانش‌شناختی

بخش هفتم: سنت اجتماعی-روان‌شناختی

بخش نهم: سنت انتقادی

براساس پیشگفتار این اثر، فراهم‌آوردن پایه‌ای عمیق‌تر برای فهم و استفاده از رویکرد ترکیبی به نظریة ارتباطات، هدف این کتاب است. بنابراین مجموعه‌ای مرجع از خوانش‌های منابع اولیه، به همراه توضیحاتی در ابتدا و پیشنهادهایی برای تحقیق بیشتر، کنار هم قرارداده شده است. خوانش‌ها هم شامل متون کلاسیک از سنت‌های نظریة ارتباطات است و هم شامل گزینش‌هایی جدیدتر که روندهای اخیر را نشان می‌دهند. این کتاب ساختاری پیشرفته‌تر برای فهم اندیشه‌های متنوع و دانماً در حال ظهوری است که رشتة ارتباطات را شکل می‌دهند. همچنین امکان، عملیاتی‌بودن و مفیدبودن طرح نظریه‌پردازی ارتباطات، برای همه از دانش‌ورزان سطح بالا گرفته تا خوانندگان عمومی کنجکاو در این کتاب مورد تأکید قرار گرفته است.


هر بخش این کتاب با معرفی خوانش‌های آینده و طرح‌هایی پایان می‌یابد که به مخاطبان کمک می‌کند اندیشه‌های کلیدی آن بخش را به کار ببندند و امتداد بخشند. خوانش‌های گزیده‌شده نشان‌‌‌دهندۀ تاریخ هر سنت و روندهای کنونی آن هستند. آنچه به این خوانش‌ها افزوده شده نوشتارهای درآمدگونه و دستگاهی از طرح‌های نظریه‌پردازی است که نویسندگان این کتاب از رهگذر آن تفاسیر معاصر، جهت‌گیری‌های نو و رهیافت‌های ترکیبی به مطالعۀ‌ نظریۀ ارتباطی را برجسته می‌‌کنند. 

کتاب «نظریه‌پردازی ارتباطات؛ خوانش‌هایی در پهنۀ سنت‌ها» در 966 صفحه و با بهای 309 هزار تومان وارد بازار نشر شده است.


     

      

برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید