نقش و جایگاه هشتگ‌‌های فضای مجازی در ساخت افکار عمومی ایرانی(با توجّه به ناآرامی‌های اجتماعی سال 1401)

حوزه  پیشنهاددهنده: معاونت امور مطبوعاتی

عنوان  پژوهش: نقش و جایگاه هشتگ‌‌های فضای مجازی در  ساخت افکار عمومی ایرانی(با توجّه به ناآرامی‌های اجتماعی سال 1401)

ارتباط با  اولویت‌های پژوهشی: سواد رسانه‌ای و مقابله با جنگ نرم


بیان مسئله و پرسش‌های پژوهش: امروزه با توسعه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی با پدیده نوین نقش کاربران اجتماعی آنلاین در مواجهه با حوادث روز مواجه‌ایم؛ نقشی که گاه به ایجاد تحولات اجتماعی و سیاسی منجر شده است. همچنین استفاده از رسانه‌های اجتماعی باعث تغییر شیوه‌های قدیمی برقراری رابطه و شکل‌دادن به شیوه‌های جدیدی شده که این امر به‌نوبه‌خود، هنجارها و عادت‌های اجتماعی تازه‌ای را بنا نهاده است. ضمن اینکه شبکه‌های اجتماعی عرصه‌ای‌ست که هم از ساختارهای جامعه تاثیر پذیرفته و هم آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین با فهم کنش‌های کاربران در مواجهه با حوادث نامتعارف، می‌توان به درک صحیحی از رفتار جامعه نسبت به آن حادثه رسید و همچنین برنامه‌هایی ارتباطی به‌منظور اصلاح رفتار و یا تغییر رفتار کاربران داشت.

یکی از بسترهای مطالعه کنش کاربران، تحلیل هشتگ‌هاست که در نگاهی کلی می‌تواند دیدگاه افکار عمومی را نسبت به پدیده‌ای خاص نشان دهد، البته این مسئله جریانی یکطرفه نداشته و هشتگ و افکار عمومی در تاثیر و تأثر متقابل و متداوم  قرار دارند. در پژوهش پیشنهادی که درصدد مطالعة تطبیقی هشتگ‌های توئیتری مرگ جرج فلوید و مهسا امینی‌ست، پاسخگویی به سوالات زیر مد نظر محقق است:

  • هشتگ‌های مرتبط با مرگ این دو شخصیت چگونه و در چه فضاهایی (از نظر فکری، عقیدتی و سیاسی) رواج داشته‌اند؟
  • این هشتگ‌ها در بعد ملی و بین‌المللی حائز چه ویژگی‌های مشترک و متفاوتی بوده‌اند؟
  • اثرگذاری کدام یک بر مخاطب ایرانی بیشتر بوده و چه عواملی در این زمینه موثر بوده است؟
  • تاثیر و تاثر افکار عمومی بر ترندشدن هشتگ و برعکس ترندشدن هشتگ بر افکار عمومی در این دو حادثه چگونه بوده است؟


شرح خدمات  مورد انتظار: ارائه تصویری مقایسه‌ای از جریان هشتگ‌سازی در داخل و خارج از ایران.


بودجه  پیشنهادی: هشتاد میلیون تومان



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید