بازي‌هاي آموزشي ـ سرگرمي و مهارت‌هاي شناختي بازيکنان

بازي‌هاي آموزشي ـ سرگرمي و مهارت‌هاي شناختي بازيکنان
  • نویسنده: دكتر مسعود کوثري - مهرداد گروسي
  • قیمت: 28000 ریال
  •  
سفــارش کتــاب

كتاب «بازي‌هاي آموزشي ـ سرگرمي و مهارت‌هاي شناختي بازيکنان(تحليل 100 بازي برخط)» اثر پژوهشي دكتر مسعود کوثري  و مهرداد گروسي است كه با نظارت دکتر عبدالله بيچرانلو در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است.

هدف اين کتاب، شناسايي جوانب کاربردي و حتي آموزشي بازي‌هاي رايانه‌اي است که به‌منظور جلوگيري از پيچيدگي بحث و به علت گسترۀ بسيار وسيع بازي‌ها، از اشارۀ مستقيم به نام بازي‌ها و بررسي مصداقي آنها خودداري شده است. نويسندگان در مقدمه اثر تاكيد كرده‌اند:  «لازمۀ بحث دربارۀ جوانب گوناگون بازي‌هاي رايانه‌اي، بازبيني کلي تاريخ بازي و به‌طور مشخص بازي‌هاي آموزشي سنتي (غيررايانه‌اي) و به نوعي ايجاد محيطي مقايسه‌اي براي درک هرچه بيشتر عملکردهاي آموزشي بازي‌هاي رايانه‌اي است؛ چراکه تاريخ فرهنگ و تمدن بشر طي قرن‌ها و هزاره‌هاي گذشته با بازي و بهره‌گيري از قالب‌هاي سرگرم‌کنندۀ مختلف در انتقال ضمني مفاهيم پيوند داشته و تنها محدود به فناوري يا رسانۀ نوظهور رايانه‌اي نبوده است. به همين منظور، ابتدا عنوان بازي‌هاي آموزشي را معرفي مي‌کنيم و سپس هرکدام از انواع بازي‌هاي کارتي و تخته‌اي را به‌تفصيل توضيح مي‌دهيم و در پايان، جوانب آموزشي بازي‌هاي مدرن ويدئويي را در جامعۀ امروز بررسي مي‌کنيم. درواقع با معرفي جوانب آموزشي و کاربردي بازي‌هاي سنتي، سعي در انعکاس چشم‌انداز بي‌طرفانه و مشابهي به بازي‌هاي رايانه‌اي خواهيم داشت.
در تحقيق حاضر 100 بازي برخط آموزشي تفريحي بررسي شده است. هدف از بررسي اين بازي‌ها استخراج مهارت‌هاي ذهني ـ شناختي تقويت شده در بازي‌هاي برخط است. نويسندگان كتاب معتقدند: «شناخت اين توانايي‌ها نه‌تنها ما را با سودمندي‌هاي بازي‌هاي آموزشي تفريحي آشنا مي‌کند؛ بلکه به سازندگان بازي نيز کمک مي‌کند تا با نگاهي فني‌تر به هر بازي بنگرند و به مهارت‌هايي بينديشند که مي‌توان به مدد بازي‌ها تقويت کرد.»
نتايج بررسي‌هاي انجام شده در اين كتاب حاکي از آن است که بازي‌هاي آموزشي ـ تفريحي در ژانرهاي متفاوتي ساخته شده و در هر بازي بر مهارت‌هاي گوناگوني تأکيد شده است.

اين كتاب در پانزده فصل تنظيم شده است:
فصل اول ـ انواع بازي‌ها
فصل دوم ـ بازي‌هاي سنتي
فصل سوم ـ بازي‌هاي تخته‌اي
فصل چهارم ـ بازي‌هاي پازل 
فصل پنجم ـ بازي‌هاي ماز 
فصل ششم ـ بازي‌هاي متني 
فصل هفتم ـ بازي‌هاي ورزشي و مسابقه‌اي
فصل هشتم ـ بازي‌هاي آركاد (دالاني) 
فصل نهم ـ بازي‌هاي آموزشي
فصل دهم ـ بازي‌هاي ماجراجويي
فصل يازدهم ـ بازي‌هاي نقش آفريني
فصل دوازدهم ـ بازي‌هاي شبيه‌سازي
فصل سيزدهم ـ بازي‌هاي بقا
فصل چهاردهم ـ مخفي‌كاري
فصل پانزدهم ـ يافته‌هاي کلي پژوهش

كتاب «بازي‌هاي آموزشي ـ سرگرمي و مهارت‌هاي شناختي بازيکنان(تحليل 100 بازي برخط)» در 623 صفحه و با قيمت 28000 تومان از سوي انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید