نمايش مصرف در سينمای ايران

نمايش مصرف در سينمای ايران
  • نویسنده: مهدی سلطانی گردفرامرزی
  • قیمت: ۲۲۰۰۰۰ ریال
  •  
سفــارش کتــاب

اين كتاب، دستاورد پژوهشی است با عنوان «بررسی آسيب‌شناسانه شيوه‌های بازنمايی الگوهای مصرف در فيلم‌های سينمايی پس از انقلاب اسلامی» که توسط مهدی سلطانی گردفرامرزی و با نظارت دکتر عبدالله بیچرانلو در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است.

کتاب «نمايش مصرف در سينمای ايران» در ۲۱۲ صفحه، مصور و در شش فصل از سوی انتشارات پژوهشگاه منتشر شده است. کلیات، ادبیات تجربی، رویکردهای نظری، روش پژوهش، یافته‌ها و نتیجه‌گیری، عناوین فصلهای اول تا ششم  است.

این كتاب، بر آن است تا شیوه‌های بازنمایی مصرف در فیلم‌های سینمایی ایرانی پس از انقلاب را با رویکردی انتقادی بررسی کند. پژوهشگر این اثر به‌دنبال پاسخگویی به این پرسش است که الگوهای مصرف، چگونه در فیلم‌های سینمایی پس از انقلاب بازنمایی و با هویت‌های اجتماعی کنشگران فیلم‌ها گره خورده است. برای پاسخ به این سؤال، از مفهوم «نمایش مصرف» کمک گرفته شده که برساختی از نظریات سه نظریه‌پرداز مشهور عرصه جامعه‌شناسی، بوردیو، بودریار و گافمن است.

 بنابر استدلال‌های بیان شده در چارچوب نظری این پژوهش، نمایش مصرف به معنای نمایش هویت و تمایزهای‌ اجتماعی کنشگران از طریق مصرف است. بنابراین، ۲۱ فیلم پرفروش ساخته شده در سال‌های پس انقلاب از چهار دوره تاریخی (دوره دفاع مقدس، دوره سازندگی، دوره اصلاحات و دوره گفتمان اصوال‌گرایی) با استفاده از روش نشانه‌شناسی، تجزیه و تحلیل شده است. همچنین تلاش شده تا نمایش‌های مصرف در این فیلم‌ها تحلیل و تفاوت در شکل این نمایش‌ها در دوره‌های مختلف بررسی شود.

کتاب «نمايش مصرف در سينماي ايران» به‌منظور کاربست نظریه گافمن در تحلیل مسائل مربوط به مصرف و برساخت مفهوم تحلیلی و حساس «نمایش مصرف» و همچنین ارائه چارچوب‌های تحلیلی آن در فیلم‌های سینمایی، یک اثر نوآورانه است و ازاین‌رو می‌تواند داعیه افزایش دانش اجتماعی موجود و بسط نظریه نمایشی گافمن را داشته باشد و در بخش سياست‌گذاري‌هاي فرهنگي مبتني بر فرهنگ ديني و ملي استفاده شود.

 


مطالب مرتبط
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید