«دگردیسی‌های فضای خانگی؛ نمونه‌هایی از دو سده اخیر»

«دگردیسی‌های فضای خانگی؛ نمونه‌هایی از دو سده اخیر»
  • نویسنده: جری اسمیت و دیگران- ترجمه زهرا غزنویان و همکاران
  • قیمت: ۳۸۰۰۰۰ ریال
  •  
سفــارش کتــاب

این کتاب، مجموعه‌ای از مقالات گردآوری شده از سه کتاب مجزا به نام‌های «خانه ما؛ بازنمایی فضای خانگی در فرهنگ مدرن» (جری اسمیت و جو کرافت)، «انسان‌شناسی فضا و مکان؛ فرهنگ مکان‌یابی» (ستا ام. لو و دنیس لارنس- زونیگا) و «تبادل نظری درباره زندگی خانگی؛ تولید فضایی جنسیت در معماری مدرن» (هیلدا هینن و گلثوم بایدار ) است که توسط زهرا غزنویان، لیلا صادقی‌تبار، الهام نظری، ابوالفضل حاجی‌زادگان، نازنین دلنواز و حامد جلیلوند ترجمه شده است.

کتاب دگردیسی‌های فضای خانگی نشان می‌دهد آنچه که ما امروز به عنوان خانه می‌شناسیم، درگذر زمان تغییر کرده است؛ تغییراتی که تنها ظاهر خانه و میزان آسایش ساکنان را هدف قرار نداده بلکه معنای آن، نقشش در زندگی ما، ارتباطمان با یکدیگر و حتی با جهان پیرامونمان را متحول کرده‌اند. بنا به گفته این کتاب، این تغییرات زمانی تدریجی بوده و در بستر طبیعی خود اتفاق افتاده‌اند و زمانی نیز برنامه‌ریزی‌شده، از بالا و در مقیاسی وسیع اعمال شده‌اند. مقالات برگزیده این کتاب، این گستره وسیع را شامل می‌شوند.

این کتاب، این تغییرات را در دو دسته جای داده که در واقع مبنای دو بخش آن هستند:

-دگردیسی‌های تدریجی و طبیعی که به مرور روی می‌دهند و حاصل گذر زمان و عمر هستند. این دسته از تغییرات می‌توانند در عینیت و کالبد خود بنا رخ دهند (مقالات ۲ تا ۵ بخش اول) و یا صرفا در ذهن و تجربه ما از آن، و معنای فضا را برایمان عوض کنند. (مثل فصل ۶ از بخش اول)

-دسته دوم، دگردیسی‌های سریع و برنامه‌ریزی‌شده هستند و حاصل الزامات و سیاست‌های دولتی، مردمی یا بخش خصوصی در دوره‌ای خاص از زمان. (چنآن‌‎چه در مقالات بخش دوم این کتاب می‌بینیم که مدرنیسم و پس از آن، جنگ‌های جهانی چه‌طور باعث تغییراتی در نظام سازماندهی فضاهای خانگی در برخی نقاط جهان شدند.)

این کتاب پایان داستان تغییرات فضای خانگی نیست و صرفا تلاشی برای حساس‌سازی مخاطب نسبت به آن به عنوان یک موضوع پژوهشی جالب توجه است. این کتاب، فضایی کاملا اروپایی دارد و بر تجربیات کشورهای انگلستان، سوئد، بلژیک و یونان متمرکز است. تنها نمونه آفریقایی آن نیز از دریچه نگاه یک پژوهشگر آمریکایی روایت شده است. بنابراین، جای خالی مطالعاتی که تغییرات این فضا را در ایران، ردیابی و تحلیل کنند، احساس می‌شود که امید است در آینده پر شود. این کتاب در کنار دو کتابی که پیشتر، از همین مجموعه منتشر شده، می‌تواند مبنایی را برای مطالعات انسان‌شناسی فضای خانگی در ایران شکل دهد.

کتاب «دگردیسی‌های فضای خانگی؛ نمونه‌هایی از دو سده اخیر» در ۳۱۵ صفحه و با قیمت ۳۸۰۰۰ تومان از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات راهی بازار نشر شده است.


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید