ارتباطات خطر؛ نظریه‌ها و مدیریت آن

ارتباطات خطر؛ نظریه‌ها و مدیریت آن
  • نویسنده: حسن خجسته
  • قیمت: ۲۵۰۰۰۰ ریال
  •  
سفــارش کتــاب

این کتاب درصدد است تا از انواع خطرها، چگونگی درک و دریافت مردم از آن‏‌ها رمزگشایی و نیز نوع ارتباطات برای اعلام یا تحذیر مردم از خطرهای پیش‌رو و چگونگی نحوۀ مدیریت آن‌‏ها را بیان کند.

کتاب «ارتباطات خطر» مشتمل بر پنج فصل است که فصل اول با عنوان «مفاهیم کلی و اصلی» به بیان کلیات و تعاریف عمومی و نیز مقایسه مفاهیمی ازجمله خطر، مخاطره و بحران می‌پردازد. در فصل دوم، درک خطر و انواع نظریه‏‌های پیرامون آن به‌تفصیل بحث شده است. «ارتباطات خطر و معنای آن» عنوان فصل سوم است که چیستی و معنی ارتباطات خط را به بحث می‌گذارد. فصل چهارم با عنوان «مخاطبان خطر»، دربارة مخاطبان موردنظر در ارتباطات خطر صحبت می‌کند. «مدیریت خطر» عنوان فصل پایانی‌ست که به توصیف و تبیین نحوۀ مدیریت ارتباطات خطر پرداخته است.

بخش پایانی این کتاب، ابتدا پرسش‌‏های مهمی را دربارۀ خطر مطرح می‌کند با باور به اینکه کسانی که در مدیریت خطر نقش دارند، باید پاسخ‏‌های درخور و صحیح آن‌‏ها را بدانند تا در زمان وقوع خطر دچار سرگردانی نشوند. سپس اصول و مبانی مدیریت خطر و چارچوب عمومی آن را ترسیم می‌کند و نتیجه می‌گیرد که بین ارزیابی و درکی که از خطر و میزان اهمیت و شدت آن وجود دارد و «مدیریت خطر» و نیز «ارتباطات خطر»، که مبادلۀ تعاملی اطلاعات و دیدگاه‌های مربوط به خطر است، رابطه و تعاملی معنی‌دار وجود دارد که غفلت از هرکدام و یا بی‌توجهی و ضعف هریک می‌تواند مدیریت خطر را با چالش مواجه کند.

نویسنده در پایان، با تعریف «ارتباطات راهبردی خطر» به «فرایند‏ هدفمند تعامل ماهرانه با ذي‌نفعان به کمک اطلاعات مناسب»، آن را یکی از مؤلفه‌های اساسی مدیریت یکپارچۀ خطر اعلام می‌کند که به تصمیم‌گیران و ذي‌نفعان کمک می‌کند تا تصمیم‏‌هایی آگاهانه اتخاذ کنند که به مدیریت مؤثر خطر منجر شود. هم‌چنین به دلایل عدم موفقیت در مدیریت ارتباطات خطر نیز اشاره شده است.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید