« فرهنگ آموزش فنی و حرفهای و فرهنگ در عرصه آموزش حرفهای»
نشست « فرهنگ آموزش فنی و حرفهای و فرهنگ در عرصه آموزش حرفهای»
11 خرداد 1394
با حضور: دکتر رجبعلی نیکويی
برگزار كننده: پژوهشكده فرهنگ
نشست « فرهنگ آموزش فنی و حرفهای و فرهنگ در عرصه آموزش حرفهای» دوشنبه یازدهم خردادماه 94 و با حضور دکتر رجبعلی نیکوئی در پژوهشگاه برگزار شد.
در ابتدای این نشست، دکتر نیکوئی فرهنگ را در عرصه آموزش حرفهای موجب به وجود آمدن سرمایه انسانی دانست و اشاره کرد؛ آموزش حرفهاي به عنوان جزيي از سياستهاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي هر جامعه است و آموزشهای حرفه ای به صورت رسمی و غیررسمی ارائه میگردند. آنچه به عنوان آموزش حرفهای است؛ تبدیل دانش به توانایی است و در مجموع تبدیل به شایستگی حرفهای، اخلاقی و اجتماعی شود که متاسفانه در کشور ما به ندرت اتفاق میافتد.
نیکوئی گفت: در سطح دنیا چهار مایکروسیستم آموزش حرفهای وجود دارد که شامل؛ مدل واحد توليدي: آموزش صرفاً در محل كار و بيشتر در زمينه شغل مورد نظر، محدوديت در آموزش، محدوديت ضوابط قانوني و كنترل بخش داخلي، انعقاد قرارداد «استخدام» و نه «آموزش» بين كارآموز و واحد توليدي، هزينهها كلاً به عهده واحد توليد و دو مدل تعاون: مدل تعاون به دو صورت هماهنگی و همکاری بین واحد توليدي و مدرسه حرفهاي و همچنین هماهنگی و همکاری بین واحد توليدي و مركز آموزشي و مدل مدرسهاي: آموزش حرفهاي در مدرسه(دبيرستان)، وسعت در آموزش عمومي، محدوديت در مهارت، بيگانه با حرفه و محيط واقعي كار، اشتغال آزمايشي طولاني در محل كار، هزينهها كاملاً به عهده دولت.
او افزود بر اساس مطالعات تطبیقی در سطح بین المللی مدل تعاون در قالب هماهنگی و همکاری بین مدرسه حرفهای و واحد تولیدی که سیستم آموزش حرفهای «دوال» نامیده میشود و در کشورهایی مانند سوئیس،آلمان، هلند و اتریش اجرا میشود، بیشترین تأثیر در توسعه منابع انسانی شایسته محور و بنابراین پیشگیری از بیکاری جوانان را دارد.
در آموزش حرفهای گذار از مدرسه به آموزش حرفهای و کار بسیار مهم است. در سطح جهان یک چهارم نیروی کار، جوانان (بین 15 تا 24 سال) هستند که نیمی از آنان بیکارند. نرخ بیکاری جوانان آلمان بین 16 تا 24 سال معمولاً به صورت ثابت، کمتر و یا حداکثر در سطح نرخ متوسط بیکاری آلمان مي باشد.
ایشان همچنین به نقش بسیار بااهمیت و موثر مربیان در ارتقاء کیفیت و بهروری آموزش حرفهای اشاره کردند و با انتقاد از طرح سرباز مربی گفت: این افراد پس از یک دوره دو ماهه آموزش به عنوان کمک مربی وارد کارگاههای آموزشی فنی و حرفه ای میشوند و در آنجا به جای مربی با سابقه مشغول آموزش نیروی انسانی میشود.
دکتر نیکوئی در ادامه گفت: اجلاس بین المللی یونسکو در سال 2004 در چین درخصوص نوآوری و کیفیت عالی در آموزش مربیان فنی و حرفهای با تأکید بر نقش مربی در اقتصاد و رقابت جهانی و این که مربی در مقیاس جهانی زمینه ساز بینش و رفتار حرفهاي مشترک در فرآیندهای تولید میباشد برگزار شد. در این اجلاس چهارچوب آموزش آزمایشی مربی در سطح کارشناسی ارشد به تصویب رسید.
ایشان در ادامه، با تکیه بر اهداف آرمانی پیش بینی شده در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 و در شرایط جهانیشدن سریع فرآیندهای اقتصادی را مستلزم عوامل گوناگون دانستند؛
- منابع انسانی
- توسعه منابع انسانی به سرمایه های انسانی از طریق آموزش به طور اعم و آموزش حرفه ای به طور اخص که چالشی است پیچیده
- مأموریت خطیر سازمان ها و متوليان آموزش فنی و حرفه ای کشور، اعم از بخش خصوصي و دولتي تأمین سرمایه های انسانی متناسب با ادبیات روز و تغییر و تحولات سریع فناوری است.
- تحقق کمی و کیفی اهداف سازمانها و متوليان یاد شده منوط به تربیت مربیان متخصص با شایستگیهای حرفهای میباشد.
و در این صورت، در بُعد اقتصادی شاهد ظرفیت سازی و ارتقاء توانمندی بنگاه های اقتصادی و در بُعد اجتماعی و فرهنگی نیز شاهد رفاه و شادی قاطبه مردم و به ویژه جوانان و کاهش ناهنجاری و گسترش امنیت اجتماعی خواهیم بود.