« فرهنگ آموزش فنی و حرفه­ای و فرهنگ در عرصه آموزش حرفه‌­ای»

نشست « فرهنگ آموزش فنی و حرفه‌­ای و فرهنگ در عرصه آموزش حرفه‌­ای» 

 

11 خرداد 1394

 

با حضور: دکتر رجب­علی نیکويی

 

برگزار كننده: پژوهشكده فرهنگ

 



 

نشست « فرهنگ آموزش فنی و حرفه‌­ای و فرهنگ در عرصه آموزش حرفه‌­ای» دوشنبه یازدهم خردادماه 94 و با حضور دکتر رجب­علی نیکوئی در پژوهشگاه برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست، دکتر نیکوئی فرهنگ را در عرصه آموزش حرفه­ای موجب به وجود آمدن سرمایه انسانی ­دانست و اشاره کرد؛ آموزش حرفه‌اي به‌ عنوان جزيي از سياست‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي هر جامعه است و آموزش­های حرفه ای به صورت رسمی و غیررسمی ارائه می­‌گردند. آنچه به عنوان آموزش حرفه‌­ای است؛ تبدیل دانش به توانایی است و در مجموع تبدیل به شایستگی حرفه­ای،‌ اخلاقی و اجتماعی شود که متاسفانه در کشور ما به ندرت اتفاق می­افتد.

 

نیکوئی گفت: در سطح دنیا چهار مایکروسیستم آموزش حرفه­ای وجود دارد که شامل؛ مدل واحد توليدي:‌ آموزش صرفاً در محل كار و بيشتر در زمينه شغل مورد نظر، محدوديت در آموزش، محدوديت ضوابط قانوني و كنترل بخش داخلي، انعقاد قرارداد «استخدام» و نه «آموزش» بين كارآموز و واحد توليدي، هزينه‌­ها كلاً به عهده واحد توليد  و دو مدل تعاون: مدل تعاون به دو صورت هماهنگی و همکاری بین واحد توليدي و مدرسه حرفه‌­اي و همچنین هماهنگی و همکاری بین واحد توليدي و مركز آموزشي و مدل مدرسه­‌اي: آموزش حرفه‌­اي در مدرسه(دبيرستان)، وسعت در آموزش عمومي، محدوديت در مهارت، بيگانه با حرفه و محيط واقعي كار، اشتغال آزمايشي طولاني در محل كار،  هزينه‌­ها كاملاً به عهده دولت.

 

او افزود بر اساس مطالعات تطبیقی در سطح بین المللی مدل تعاون در قالب هماهنگی و همکاری بین مدرسه حرفه‌­ای و واحد تولیدی که سیستم آموزش حرفه‌­ای «دوال» نامیده می­‌شود و در کشورهایی مانند سوئیس،‌آلمان، هلند و اتریش اجرا می­‌شود، بیشترین تأثیر در توسعه منابع انسانی شایسته محور و بنابراین پیشگیری از بیکاری جوانان را دارد.

 

در آموزش حرفه­‌ای گذار از مدرسه به آموزش حرفه­‌ای و کار بسیار مهم است. در سطح جهان یک چهارم نیروی کار، جوانان (بین 15 تا 24 سال) هستند که نیمی از آنان بیکارند. نرخ بیکاری جوانان آلمان بین 16 تا 24 سال معمولاً به صورت ثابت، کمتر و یا حداکثر در سطح نرخ متوسط بیکاری آلمان مي باشد.

 

ایشان همچنین به نقش بسیار بااهمیت و موثر مربیان در ارتقاء کیفیت و بهروری آموزش حرفه­ای اشاره کردند و با انتقاد از طرح سرباز مربی گفت: این افراد پس از یک دوره دو ماهه آموزش به عنوان کمک مربی وارد کارگاه‌های آموزشی فنی و حرفه ای می‌شوند و در آنجا به جای مربی با سابقه مشغول آموزش نیروی انسانی می­‌شود.

 

دکتر نیکوئی در ادامه گفت: اجلاس بین المللی یونسکو در سال 2004 در چین درخصوص نوآوری و کیفیت عالی در آموزش مربیان فنی و حرفه­‌ای با تأکید بر نقش مربی در اقتصاد و رقابت جهانی و این که مربی در مقیاس جهانی زمینه ساز بینش و رفتار حرفه­‌اي مشترک در فرآیندهای تولید می­‌باشد برگزار شد. در این اجلاس چهارچوب آموزش آزمایشی مربی در سطح کارشناسی ارشد به تصویب رسید.

 

ایشان در ادامه،‌ با تکیه بر اهداف آرمانی پیش بینی شده در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 و در شرایط جهانی­‌شدن سریع فرآیندهای اقتصادی را مستلزم عوامل گوناگون دانستند؛‌

 

-        منابع انسانی

 

-        توسعه منابع انسانی به سرمایه های انسانی از طریق آموزش به طور اعم و آموزش حرفه ای به طور اخص که چالشی است پیچیده

 

-        مأموریت خطیر سازمان ها و متوليان آموزش فنی و حرفه ای کشور، اعم از بخش خصوصي و دولتي تأمین سرمایه های انسانی متناسب با ادبیات روز و تغییر و تحولات سریع فناوری است.

 

-         تحقق کمی و کیفی اهداف سازمان­ها و متوليان یاد شده منوط به تربیت مربیان متخصص با  شایستگی­های حرفه‌­ای می­‌باشد.

 

و در این صورت،‌ در بُعد اقتصادی شاهد ظرفیت سازی و ارتقاء توانمندی بنگاه های اقتصادی و در بُعد اجتماعی و فرهنگی نیز شاهد رفاه و شادی قاطبه مردم و به ویژه جوانان و کاهش ناهنجاری و گسترش امنیت اجتماعی  خواهیم بود.

از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید