بررسی هویت مورد نظر گفتمان جمهوری اسلامی در قبال زنان/ ايران در آستانه انتخابات- 13
ازآنجاییکه نوع ترکیببندی معانی مرجح گفتمانها زمانمند و وابسته به شرایط زمینهای است، با توجه به تولیدات رسانۀ ملّی پس از انتخابات مناقشهبرانگیز سال ۸۸، نوع مطلوب سوژگی مورد نظر گفتمان جمهوری اسلامی ایران در قبال زنان در بازنماییهای این رسانه، میتواند عیانگر مطالبات این گفتمان از شهروندان، در مواجهه با هویت زنانه باشد. هویت زنانۀ مطلوب گفتمان جمهوری اسلامی در بازنماییهای صورتگرفته در سریالهای رسانۀ ملّی، بیانگر برجستهکردن نقش همسری ـ مادری در قبال زنان است. طی تحقیقي كه در سال 1394 صورتگرفته در بررسی بازنمایی مطلوب گفتمان جمهوری اسلامی در قبال دالّ زن، تولیدات این رسانه بیانگر مرجحسازی معانی همسری ـ مادری در قبال این این دالّ است.
بررسی سریالهای پخششده در سیمای رسانۀ ملّی بعد از تابستان سال ۸۸ بیانگر این امر هستند که گفتمان جمهوری اسلامی ایران در صدد تقلیل نقش اجتماعی زنان به نقشهای همسری و مادری است. اگرچه این امکان وجود دارد که سیاست کلی رسانۀ ملّی در دوران قبل از انتخابات سال ۸۸ هم بر همین منوال بوده باشد، بر اساس قاعدۀ زمانمندی و زمینۀ محوری ترکیببندی گفتمانها، تدقیق در بررسی نوع ترکیببندی معانی مرجح گفتانی، مستلزم بررسی این معانی در شرایط زمینهای خاص و در زمان مشخص است، لذا بر اساس ارجاع به قاعدۀ منطقی «اثبات شیء نفی ما عدا نمیکند»، در تحقیق یادشده، معانی مرجح گفتمان جمهوری اسلامی ایران در قبال دالّ زن، از خلال تولیدات رسانۀ ملّی در دوران پس از انتخابات سال ۸۸ بررسی شده است.
فهم فعلی هویت زنان، که به مدعای این جستار بهشدت غیرایدئولوژیک و سیاستزداییشده است، این امکان را برای گروههای سیاسی ذینفع در انتخابات فراهم میآورد که برنامههای سیاسی خود، بهخصوص در مواجهه با زنان را طوری طراحی و تبلیغ کنند که برای آنها امکان حداکثری برای کسب رأی را فراهم آورد.
سید محمدمهدی خویی در جستاري كه در كتاب ايران در آستانه انتخابات منتشر شده است به بررسی هویت مورد نظر گفتمان جمهوری اسلامی ایران در قبال زنان و تأثیرات برساختهشدن این هویت زنانه در شکلگرفتن الگوی رأی آنها در هنگامۀ انتخابات پرداخته است.
براي مشاهده متن كامل اين جستار اينجا كليك كنيد.
اقوام و انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات- 12
پیامدهای نگاه اصالی به جای نگاه آلی به انتخابات در ایران/ ايران در آستانه انتخابات- 11
تأملی بر مشارکت طبقۀ متوسط در انتخاباتِ پیشِ رو/ ايران در آستانه انتخابات- 10
سازمانهای رفاهی، کنترل سیاسی، شهروندی/ ايران در آستانه انتخابات- 9
انتخابات پارلمانی، هویت جمعی و امر سیاسی/ ايران در آستانه انتخابات- 8
اهمیت ویدئوهای منتشرشده در شبکههای اجتماعی مجازی/ ايران در آستانه انتخابات- 7
رفتار انتخاباتی با نگاهی به مصرف رسانهای/ ايران در آستانه انتخابات- 6
روابط انتخابات و شبکههای اجتماعی موبایلی/ ايران در آستانه انتخابات- 5
الگوی تبلیغات رسمی انتخابات در ایران با تأکید بر صداوسیما/ ايران در آستانه انتخابات- 4
آنلاين بدون ايميل/ ايران در آستانه انتخابات-3
ظرفیت پیامرسانهای موبایلی در انتخابات/ ايران در آستانه انتخابات-2
رویکرد شبکههای تلویزیونی ماهوارهای به انتخابات در ایران/ ایران در آستانه انتخابات-1