نشست تخصصی «رفتارهای فرهنگی شهروندان در حوزه حمل و نقل عمومی» برگزار شد

نشست تخصصی «رفتارهای فرهنگی شهروندان در حوزه حمل و نقل عمومی» برگزار شد
نشست تخصصی «رفتارهای فرهنگی شهروندان در حوزه حمل و نقل عمومی» برگزار شد

چهارمین نشست تخصصی «رفتارهای فرهنگی شهروندان در حوزه حمل و نقل عمومی» با موضوع اتوبوسرانی شهر تهران 22 اسفند 94 با حضور داوود فعلی رئیس اداره خطوط سازمان اتوبوسرانی، محمدحسن جعفریان کارشناس مطالعات راهبردی سازمان و داوود آقامحمدنژاد و عزت زنگنه از اتوبوسرانان برتر تهران، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در ابتدای این نشست، داوود فعلی با توجه به اینکه بخش عظیمی از حمل و نقل شهری در کلان‌شهری چون تهران، توسط سازمان اتوبوسرانی انجام می‌شود، در خصوص وضعیت فرهنگی شهروندان گفت: شرایط فرهنگی حال حاضر شهروندان با شرایط سال‌های گذشته قابل قیاس نیست؛ امروز با پیشرفت روز‌افزون وضعیت خطوط و با ورود سیستم‌های هوشمند کنترلی، مشکلات فرهنگی شهروندان در تعامل با رانندگان اتوبوس‌ها بسیار اندک است. عمده مشکلات فرهنگی موجود مربوط به درخواست‌های نابجای شهروندان نسبت به سرعت اتوبوس، توقف در غیرایستگاه و از این قبیل و نیز رعایت نکردن بهداشت و طرح تفکیک اتوبوس است.  وی در خصوص تمهیدات سازمان برای افزایش سطح فرهنگی گفت: سازمان اتوبوسرانی در سال‌های اخیر برای ارتقای سطح فرهنگی و علمی رانندگان، دوره‌های آموزش مستمر با موضوعات کنترل خشم، عکس‌العمل‌ در حوادث ناگهانی و مرور قوانین راهنمایی و رانندگی برگزار کرده است. چون یکی از عوامل مهم بروز مشکلات فرهنگی ارتباط زیاد راننده با مسافران است که با مکانیزه شدن سیستم پرداخت، مشکلات بسیار کم شده و می‌شود.

width=448

محمدحسن جعفریان در ادامه این نشست گفت: در شرکت واحد اتوبوسرانی تغییرات بسیاری از سال 90 انجام شده است؛ سیستم پرداختی به رانندگان و شرکت‌های خصوصی از مسافر محور به مسافت محور تغییر کرده است و براساس میزان مسافت طی‌شده، پرداخت صورت می‌گیرد. هر اتوبوس در طی مسیر ردیابی می‌شود و کوچکترین انحراف و توقف نابجا به راننده پیامک می‌شود. طرح‌های فرهنگی‌ برای ارتقای سطح فرهنگ و ایجاد آرامش شهروندان مانند پخش شبکه‌های رادیویی در اتوبوس، نصب پلاکاردها و تابلوهای فرهنگی در ایستگاه‌ها و اتوبوس‌ها، اجرا می‌شود.

وی در ادامه گفت: سازمان اتوبوسرانی برای بهبود شرایط فرهنگی رانندگان، در سال‌های اخیر به مسائل رفاهی و فرهنگی و ورزشی آنها و خانواده‌هایشان توجه ویژه‌ای کرده است. وی گفت: شهرداری تهران در سیاست‌های کلان خود به توسعه ناوگان اتوبوسرانی توجه ویژه‌ای دارد و در چشم‌انداز سه‌ساله خود رسیدن به تعداد 11000 اتوبوس را در نظر دارد.

عزت زنگنه از رانندگان برتر و با سابقه ناوگان شهری گفت: شرایط فرهنگی در سال‌های اخیر بسیار بهبود یافته است و افراد انگشت‌شماری دچار رفتارهای غیرفرهنگی هستند. از عوامل مهم این ارتقای فرهنگی، ارتقای سطح فرهنگ عمومی مردم، پیشرفت تجهیزات حوزه حمل و نقل و همین‌طور سعه صبر و تحمل رانندگان است. البته همچنان کاستی در امکانات وجود دارد که با بهبود آن رفتارهای فرهنگی بهتری را شاهد خواهیم بود.

داوود آقامحمدنژاد دیگر راننده برتر حاضر در نشست گفت: همان‌طور که اشاره شد پیشرفت سیستم اتوبوسرانی و افزایش کیفیت اتوبوس‌ها باعث بهترشدن فرهنگ مردم شده است. البته برخوردهای متفاوتی در بروز مشکلات احتمالی برای مسافران و یا خطا و کوتاهی راننده، از ایشان سر می‌زند ولی عمدتاً رفتارها مناسب و فرهنگی است و رفتارهای ناشایست کمتر شده است. وظیفه اصلی راننده، حفظ سلامت مسافران است، از این‌رو راننده باید در سایه رعایت ضوابط و مقررات، در ایفای این وظیفه مهم خود بکوشد.

width=448





از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید