شاخص‌های مطالعه در ایران بررسی شد

شاخص‌های مطالعه در ایران بررسی شد شاخص‌های مطالعه در ایران بررسی شد


اجرای طرح پژوهشی خانم لیلا باقری با عنوان «بررسی و تعیین شاخص‌های مطالعه در ایران و پیشنهاد شیوه منتخب برای سنجش آن» در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پایان یافت.


فقدان آمار و اطلاعات دقیق در حوزة مطالعه برای سیاست‌گذاری و برنامه­‌ریزی در کشور، ظهور رسانه‌های جدید و تغییر در شیوه­ های مطالعه و یادگیری، حرکت به سوی انسجام و یکپارچگی در سنجش شاخص‌های مطالعه و ... از اهداف اجرای این پژوهش بوده است.

تا از این طریق به روش علمی مناسبی برای تعریف و اندازه­‌گیری مفاهیم و شاخص­‌های مطالعه دست یافته و اعتبار و روایی این گونه پژوهش­‌ها را افزایش داد تا جایی که امکان مقایسه و ارائه داده­‌های به دست آمده داخلی را در سطح ملی و بین‌المللی فراهم سازد.

برای اجرای این مطالعه، 13پژوهش داخلی و 10پژوهش خارجی با تأکید بر بین‌المللی و ملی بودن سطح اجرا، در دسترس بودن، آخرین و جدیدترین پژوهش با روش پژوهش مطالعه اسنادی و کتابخانه‌ای، تحلیل محتوا، فراتحلیل و مقایسه بین شاخص‌های داخلی و خارجی انجام شده است.

بر اساس بررسی انجام شده در این پژوهش، سرانه مطالعه و کتابخوانی هم در داخل ایران و هم در خارج ایران از شاخص و روش یکسانی برخودار نبوده و در تعریف مفاهیم و متغیرها به خصوص تعریف مطالعه، روش­ شناسی پژوهش و نحوه سنجش آن به صورت پراکنده و نامنسجم، پژوهش صورت گرفته و معمولاً با هدف بدست آوردن آمارها و اطلاعاتی کمی و توصیفی در این حوزه انجام شده است.





از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید