پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر کرد:

فقر و محیط زیست

+ فصل اول کتاب
فقر و محیط زیست

کتاب «فقر و محیط زیست؛ درک رابطه‌ها در سطح خانوار» که توسط جمعی از پژوهشگران بانک جهانی نوشته شده است، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ترجمه و با همکاری شورای اجتماعی کشور از سوی پژوهشگاه منتشر شد.

این کتاب با تأکید بر اینکه یکی از عناصر اصلی توسعه پایدار، پایداری محیط زیست است، به موضوعات نوظهور مرتبط با محیط زیست توجه می‌کند تا فهم چالش‌های زیست‌محیطی را به عنوان یکی از مؤلفه‌های نیل به رشد اقتصادی برابر و پایدار، افزایش دهد. در این کتاب، سلامت زیست‌محیطی، مدیریت منابع طبیعی، ارزیابی راهبردی زیست‌محیطی، ابزارهای سیاستی، و نهادهای زیست‌محیطی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

«درک رابطه‌های موجود بین فقر و محیط زیست در سطح خانوار»، «منابع طبیعی محلی، فقر و تخریب: بررسی قواعد تجربی»، «برایندهای سلامت و پاتوژن‌های زیست‌محیطی»، «رفاه خانوار و اصلاحات سیاستی» و «جهت‌گیری‌ها برای تغییر» عناوین پنج فصل این کتاب است. به استناد این اثر، در حفظ محیط زیست و فقرزدایی باید به عواملی مانند نابرابری، ساختارهای غلط سیاسی و اداری، روش‌های نادرست مدیریتی، نارسایی‌های بازار، بی‌توجهی به نقش و مشاركت جوامع محلی در مدیریت و بهره‌برداری از منابع محیطی و ... اشاره کرد.


پژوهشگران این کتاب تلاش کرده‌اند تا به این پرسش‌ها پاسخ دهند که آیا راهبردهای کنونی مدیریت محیط زیست به مسئله فقر توجه دارند؟ این راهبردها با چه چالش‌هایی مواجهند؟ مهم‌تر از همه، نقش فقیران چیست و راهبردهای رفتاری آنان برای پیشبرد برنامه‌های مدیریتی کدامند؟

همچنین اتخاذ رویکردی خرد به رابطه بین فقر و محیط زیست و درک این موضوعات که چگونه خانوارها به محیط زیست وابستگی دارند، کدام عوامل‌ موجب وابستگی خانوار به محیط زیست می‌شوند، و چه میزانی از بهبود مدیریت زیست‌محیطی موجب تغییر گزینه‌های پیش روی فقیران می‌شود، پرسش‌هایی است که در متن گزارش‌های این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.

کتاب «فقر و محیط زیست؛ درک رابطه‌ها در سطح خانوار» در ۱۴۴ صفحه، با ترجمه میلاد رستمی و با بهای ۷ هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وارد بازار نشر شده است.

برای دانلود فصل اول کتاب روی لینک زیر کلیک کنید:

 فصل اول


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید