آئین تکریم و معارفه رییس جدید پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد

آئین تکریم و معارفه رییس جدید پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد

آئین تکریم و معارفه رییس جدید پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات روز چهارشنبه  ۱۳۹۶/۱۰/۱۳ از ساعت ۱۳:۳۰ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن شهید آوینی این پژوهشگاه برگزار گردید.

در ابتدای این مراسم دکتر جوادی‌یگانه رییس سابق پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و رییس کنونی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران گزارشی از اقدامات صورت گرفته در مدت سه سال و ۶ ماه مسئولیت خود در این مرکز ارائه داد. وی در ابتدای سخنان خود از تلاش برای تبدیل کردن پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به مکانی برای شنیدن صدای هر کسی که در جامعه صدایی برای شنیدن دارد از طریق برگزاری نشست‌ها و چاپ کتاب سخن گفت.


جوادی‌یگانه ضمن اشاره به اینکه مراکز پژوهشی دولتی نباید رقیب بخش خصوصی و مراکز کوچک پژوهشی باشد، گفت: «برای تحقق عدالت فرهنگی مقرر شد همه آثار پیشین پژوهشی روی سایت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بارگذاری شود». رییس کنونی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران به اقدامات صورت گرفته در دوران مدیریت خود از جمله انجام سه طرح ملی، تالیفات و ترجمه‌های صورت گرفته در بخش انتشارات و برگزاری نشست‌های تخصصی علمی پرداخت. جوادی‌یگانه در ادامه گفت:«همه همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در دوره بنده روی عرصه فرهنگ به صورت عام بود».


وی دو هدف خود در دوران مسئولیتش در پژوهشگاه را تبدیل شدن به بازوی فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی و همکاری با این نهاد در عرصه پژوهشی ذکر کرد و گفت برای تحقق این دو هدف با وزاری ارشاد طی این سال‌ها جلسات متعددی برگزار کرده است. جوادی‌یگانه در ادامه گزارش، به سفرهای استانی خود برای همکاری با نهاد پژوهشی استان‌های کشور و درگیر کردن کارگروه‌های مختلف وزارت ارشاد به مسائل فرهنگی جامعه ایران اشاره کرد.

در ادامه مراسم، دکتر صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی لوح تقدیری بپاس زحمات دکتر جوادی‌یگانه به او تقدیم و حکم ریاست دکتر سلگی را به رییس جدید پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تحویل داد.


دکتر صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی ضمن قدردانی از زحمات دکتر جوادی‌یگانه، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات را به عنوان یک مجموعه مهم در خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست که در دوران ریاست دکتر جوادی‌یگانه جهش قابل توجهی داشته است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جوادی‌یگانه را شخصیت علمی و دارای تبادل ارتباطی خوب و عملکرد او را مسبب ارتقای جایگاه پژوهشگاه دانست و افزود:« طرح‌های ملی بعد از وقفه‌ای که پدید آمد و کشور را متضرر کرده بود و نقاط اتصال ما را با لایه‌های میانی و زیرین جامعه  از میان برده بود در دوره مسئولیت دکتر جوادی‌یگانه با چند پیمایشی که انجام شد، این فرصت را فراهم کرد که اطلاعات جامعی در حوزه جامعه و فرهنگ داشته باشیم».


دکتر صالحی در ادامه با اشاره به تغییرات سریع اجتماعی در محیط داخلی و جهانی، مطالعه آینده‌پژوهانه را عاملی برای جلوگیری از دستپاچگی فرهنگی دانست و گفت: «فرهنگ به دلیل گستردگی شاخک‌هایش نیاز به توجه بیشتری دارد. همچنین باید به حوزه مباحث میان‌فرهنگی تعلق خاطر داشت چراکه بسیاری از راه‌حل‌ها در همین حوزه میان‌فرهنگی است».

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر جدی گرفتن مباحث حوزه فرهنگ و جامعه، فرهنگ را زمین و هوای زندگی اجتماعی دانست. او در ادامه ضمن تشریح ویژگی‌های دکتر سلگی و سابقه او در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شناخت او از مجموعه وزارت را عاملی برای موفقیت او نسبت به دو ماموریت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات یعنی اندیشکده بودن پژوهشگاه برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خط اتصال بودن با چهار گروه: اساتید و پژوهشگران حوزه فرهنگ، سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران اصلی، برنامه‌ریزان و مجریان و مدیران حوزه فرهنگ دانست و افزود: «اگر پژوهشگاه را با این نگاه نظاره‌گر باشیم، در حوزه سیاست‌گذاری و مدیریت فرهنگی کشور، این نهاد مانند یک حسگر حوزه فرهنگی و اجتماعی باید به نحوی هم با سیاست‌گذاران و هم مدیران فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی رابطه برقرار کند که آنان از نظرات پژوهشگاه در این زمینه‌ها استفاده کنند».


در پایان این برنامه دکتر محمد سلگی، رییس جدید پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از بکارگیری تمام توان خود با توجه به بضاعت علمی کشور برای برآورده کردن انتظارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به دو ماموریت در نظر گرفته برای پژوهشگاه سخن گفت:‌«تلاش خواهم کرد پژوهشگاه با بخش‌های پژوهشی در استان‌ها ارتباط برقرار کرده و از بضاعت استان نیز در امر پژوهش استفاده کنیم. همچنین مطالعاتی که در دیگر بخش‌های کشور انجام می شود از طریق ارتباط با آن مراکز، هم‌افزایی ایجاد کنیم و طرح‌های تکمیلی را این پژوهشگاه انجام دهد و در خصوص انتظارتی که نسبت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه توسعه ششم وجود دارد،پژوهشگاه بتواند نقش خودش را ایفا کند».


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید