توضیح پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات درباره

نگرش ایرانیان نسبت به حجاب

نگرش ایرانیان نسبت به حجاب


اخیرا تحلیل‌هایی در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها با استفاده از داده‌های موج سوم  پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان درباره نگرش ایرانیان نسبت به حجاب منتشر شده است که با داده‌های اصلی پیمایش متفاوت است و در حالی‌که این پیمایش نشان می‌دهد اکثریت ایرانیان به حجاب اعتقاد دارند، نتیجه‌گیری شده است که بیش از  ۸۷ درصد ایرانیان مخالف حجاب اجباری‌اند.

پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات با ارائه گزارشی درباره این تحلیل‌ها توضیح داده است. توضیح پژوهشگاه  به شرح زیر است:

در چند روز اخیر مطلبی از محمد مالجو تحت عنوان " ایرانیان کجا ایستاده اند: له یا علیه دختران خیابان انقلاب " در شبکه های اجتماعی منتشر شده که نویسنده سعی کرده است با استفاده و تفسیر نتایج حاصل از موج سوم پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان پاسخی برای این سوال فراهم کند.

پژوهشگاه اگرچه از هرگونه تامل محققانه بر یافته‌های  پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های  ایرانیان استقبال می‌کند، اما انتظار دارد که در استفاده از این داده‌ها دقت و بی‌طرفی که لازمه کار محققانه است، رعایت شود.

محقق گرامی برای ارایه تحلیل خود از داده های زیر فصل «برخورد با ناهمنوایی اجتماعی»  استفاده کرده و با این ادعا که «زبان این زیر فصل زبانی تکنوکراتیک و همنوا با ارزش های غالب در نظام جمهوری اسلامی» است و «مستقیما قابل استفاده نیست و باید به زبانی عرفی ترجمه شود»، معنای مورد نظر خود را به آن بار کرده است.

این در حالی‌ است  که در این زیر فصل نه از «بی حجابی» یا «حجاب اجباری» بلکه فقط از «بدحجابی» پرسش به عمل آمده است و نکته مهم‌تر این‌که در سوال دیگری به طور مستقیم درباره «اجبار در حجاب» پرسش شده و نتایجش با آن‌چه محقق محترم ارائه کرده است، تفاوت دارد.

اگر دقت کنیم، درست یک صفحه قبل از جدولی که محقق محترم آن را مبنای تحلیل خود کرده است، جدولی با عنوان «توزیع درصدی نظر پاسخگویان درمورد» حجاب اجباری  همه خانم ها حتی اگر اعتقادی به آن نداشته باشند برحسب متغیرهای زمینه ای – اجتماعی آمده است که به طور مستقیم و صریح به موضوع پرداخته است.

جدول بعدی نیز با اشاره صریح به مقوله «حجاب اجباری» به توزیع استانی پاسخگویان پرداخته است. علاوه بر این نیز در جدولی با طرح این سوال که «همه خانم ها باید حجاب داشته باشند حتی اگر به آن اعتقادی نداشته باشند موافق یا مخالف هستید؟» اشاره بسیار روشنی به مقوله «حجاب اجباری» کرده است.

بر اساس پیمایش ۶/۵ درصد پاسخگویان کاملا مخالف، ۱۵/۷ درصد مخالف، ۲۴/۸ درصد نه موافق نه مخالف حجاب اجباری‌اند، در حالی که ۳۴/۵ درصد موافق و ۱۸/۶ درصد کاملا موافق بوده اند. این یافته‌ها نشان می دهد که حتی اگر نه موافق نه مخالف‌ها را هم مخالف حجاب اجباری تلقی کنیم در مجموع حدود ۴۷ درصد پاسخگویان مخالف حجاب اجباری یا به زعم محقق گرامی موافق حجاب اختیاری‌اند و حدود ۵۳ درصد پاسخگویان موافق حجاب اجباری یا مخالف حجاب اختیاری‌اند در حالی که در تحلیل‌های ارایه شده وضعی کاملا دگرگون را تصویر کرده است.  

متن کامل توضیحات به همراه نمودار داده ها در فایل زیر موجود است:

موج سوم ارزش و نگرشها




از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید