با پیشگفتاری از احمد الستی منتشر شد:

کتاب «هزارویک‌شب در سینمای قرن ۲۱»

کتاب «هزارویک‌شب در  سینمای قرن ۲۱»

کتاب «هزارویک‌شب در  سینمای قرن ۲۱» نوشته اعظم ­حسن‌پور و با پیشگفتاری از دکتر احمد الستی(عضو هیأت  علمی دانشگاه تهران) از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

نویسندۀ این کتاب با زبانی ساده  به  طرح پیچیده‌­ترین الگو­های روایتگری فیلم­های حاشیه‌­ای تاریخ معاصر سینما پرداخته و  معادل‏هایی برای پیچیدگی­ها و درهم‌تنیدگی­های قصه‌­های هزارویک‌شب پیدا کرده است. 

این کتاب که دستاورد پژوهش انجام‌شده در دانشگاه تهران و با راهنمایی دکتر احمد  الستی است، به دنبال معرفی توانایی­های بالقوه هزارویک‌شب از نظر روایت­های درهم‌تنیده  و مرتبط با هم است. ارائۀ تحلیلی از امکانات «زمانی» در روایت­های هزارویک‌شب؛ ارائۀ  روایت‌های درهم‌تنیده و طرح پیچیدگی‌های اشکال مختلف روایت و پیوستگی­های درونی آن­ها؛  مطالعه و پژوهشی در تغییر روایتگر در درون متن؛ جابه‌جایی نقطۀ دید روایتگر از  اهداف دیگر این پژوهش است. 

 نویسنده این اثر در واقع در جستجوی آن  است که بداند چگونه و با چه شیوه­هایی هزارویک‌شب داستان­های مختلف را به هم پیوند می‌زند،  زمانِ این آثار چگونه قابل‌بازگشت به گذشته و قابل‌رجعت به آینده است، چگونه روایت­های  گسستۀ هزارویک‌شب به متن سینمایی پیوسته­ای تبدیل می­شوند و چگونه شگردهای روایتی  در هزارویک‌شب قابل‌انطباق با شگردهای روایتی در سینما هستند.


به زعم نویسنده این کتاب،  داستان «هزار ویک‌شب» به رغم برخورداری از نقدوبررسی‌های بسیار از سوی پژوهشگران و  منتقدان، اما یکی از مهم‌ترین جنبه­های آن یعنی ساختار روایی اثر به‌ویژه از منظر  سینمایی کمتر بدان توجه شده است. این کتاب استدلال می­کند که در شکل روایت­های  بسیاری از قصه‌های هزارویک‌شب نوعی از داستان­گویی دیده می­شود که شبیه آن چیزی  است که دیوید بوردول، نظریه‌پرداز معاصر سینمایی، آن را «ساختار شبکه­‌ای» می­نامد.  اهمیت بررسی و تحقیق دربارة این اثر ادبی این است که می­توان وجوه بسیار فراموش‌شده­ای  از تکنیک­های روایت را که تصور می­شود ابداع‌کنندة اصلی آن‌ها‌ غرب است، در این  اثر کاملاً شرقی جست‌وجو کرد. در واقع با بررسی سینمایی این اثر ادبی، می‌توان  وجوه بسیار فراموش‌شده­ای از تکنیک‌های روایت را که تصور می­شود ابداع‌کنندة اصلی  آن‌ها‌ غرب است، در این اثر کاملاً شرقی جست‌وجو کرد.

دکتر الستی در پیشگفتاری  این کتاب ضمن بیان توضیحاتی درخصوص ویژگی‌های این اثر، خواندن کتاب «هزارویک‌شب در  سینمای قرن ۲۱» را به همۀ علاقه‌­مندان روایت­‌شناسی در ادبیات و سینما با نگاهی به  تحولات معاصر توصیه کرده است. الستی تأکید می‌کند که این کتاب با تکیه بر تفسیرهای  نظریه‌­پردازان روایت، زمینۀ تحقیقی محکمی را برای موقعیت­های «داستان در داستان»،  «روایت­های غیرخطی کثرت‌گرا» و غایتاً «الگوهای ساختار زمانی نو» فراهم می‌کند. همچنین  استدلال‌های نو و بدیع  به راوی­های «برون‌داستانی  و درون­داستانی»، روایتگر «دگر­گو» و «هم‌گو» و بالاتر از همه گسترش «کانونی­سازی»  به سطحی قابل‌توجه، از مهم‌ترین ویژگی این کتاب در گسترش روایت‌شناسی در ایران  است.

کتاب «هزارویک‌شب در  سینمای قرن ۲۱» در چهار فصل، ۲۰۲ صفحه، قطع رقعی و با قیمت ۱۶هزار تومان وارد  بازار نشر شده است.

 


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید