در آخرین نشست گفتگوهای فرهنگی معاونت فرهنگی مطرح شد:

نظارت‌ بوروکراتیک به نظارت همگانی تبدیل شود

نظارت‌ بوروکراتیک به نظارت همگانی تبدیل شود

سومین و آخرین نشست سه‌شنبه‌های گفتگوی فرهنگی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع «اقتصاد نشر»، با حضور دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ابوالفضل عربشاهی (دبیر جلسه) و آقایان گرشاسبی، حیدری، بهروز رسولی، حاصلی، همایی (نشر نی)، رمضانی (نشر مرکز)، حامد کنی (روزبهان)، سرامی (باد)، ابوالقاسم شهلایی‌مقدم (نقش و نگار)، حق‌روستا (کتاب سرزمین)، بهشتیان (لارستان) و شعبانی (دف)، سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید.

در ابتدای این نشست دکتر محسن جوادی ضمن مروری بر موضوعات مورد بحث جلسات گذشته، درمورد مسیر آینده از قبل برگزاری این جلسات خاطرنشان کرد: از تبادل همین نظرات و گفتگوهاست که ایده‌هایی خلق می‌شوند و مسیر آینده مشخص می‌شود. عملی‌کردن حتی تعداد اندکی از این ایده‌ها، خود موفقیت بزرگی‌ است. او با ابراز امیدواری درمورد اتخاذ تصمیمات براساس این خردجمعی در آینده، ادامه داد: اگر ما بتوانیم تصمیم‌گیری‌ها را به سمت این خردجمعی ببریم و از تصمیم‌های مقطعی جلوگیری کنیم، گام بلند و مهمی را برداشته‌ایم.

در این نشست ضمن طرح موضوعات مختلفی ازجمله نبود امنیت شغلی، سیاست‌ها و حمایت‌های نامتوازن وزارت ارشاد از فعالان این عرصه، رقابت نابرابر در این حوزه، وظایف دولت و شهرداری‌ها جهت دسترس‌پذیر کردن کتاب در کتابخانه‌های عمومی، فقدان یک نگاه سیستمی به نشر کتاب و کنشگران آن و ... از نبود یک صنف مستقل انتقاد و  تصریح شد: ارکان نشر اعم از ناشران، کتابفروشان، نویسندگان و ... حقی در تعیین اولویت‌ها ندارند. سیاست‌ها از بالا به پایین است و ما شهروند درجه۲ محسوب می‌شویم. این سیاست‌ها باید در صنف مشخص شوند ولی از آنجایی که نهاد صنفی مستقل نداریم، قادر به انجام این کار نیستیم. بنابراین لازم است گروهی جمع شوند و از طریق پرداخت حق عضویت‌های خود، آن را اداره کنند. برداشته شدن تصدی‌گری دولت و تبدیل نظارت‌های بوروکراتیک به نظارت همگانی از دیگر الزامات حل مسائل حوزه نشر است.


متن کامل گزارش


از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید