سناريوی مطلوب خبر رسانه ملي تبيين شد
براساس پژوهش انجامشده با عنوان «آيندهپژوهي خبر با توجه به تغيير ماهيت مخاطب به کاربر» سناريوی مطلوب خبر رسانه ملي در پنج سال آینده شناسایی و تبيين شد.
اين پژوهش ابتدا روندهاي موثر بر آينده خبر را با توجه به تغيير ماهيت مخاطب شناسايي و به تعيين عدمقطعيتهاي کليدي خبر پرداخته است؛ سپس آيندههاي محتمل خبر رسانه ملي در پنج سال آينده شناسايي کرده و از بين سناريوهاي محتمل خبر رسانه ملي، سناريوی مطلوب را براي خبر رسانه ملي تبيين کرده است.
شناخت آينده توليد و انتشار خبر در رسانه ملي را با توجه به تغيير ماهيت مخاطب، هدف اصلی این پژوهش بوده است.
پژوهشگر این اثر پس از اشاره به شکلگیری میدان رقابت خبري بين رسانههای جدید با رسانههاي سنتي، تحولات خبري پس از رشد فناوري و رقابت رو به رشد رسانههاي آنلاين با رسانه ملی را بررسی کرده به تغيير مفهوم خبر انحصاري و فوري با فعاليت کاربران، ایجاد اکوسيستم جديد خبري و تقاضامحور شدن مصرف خبري در رسانههاي اجتماعي و همچنین، تأثیر تغييرات فناوريهاي نوين بر توليد و توزيع خبر پرداخته است.
در این پژوهش همچنین تغییرات در گردش کار سردبيري، تغییرات در شیوههای جمعآوری اخبار، شتاب در الگوهای زمانی تولید محتوا و همگرایی عمليات توليد و توزيع محتوا ازجمله ابعاد تغییرات در حوزه تولید و توزیع خبر بررسی شده است.
این پژوهش مهمترين روندهاي موثر بر آينده خبر رسانه ملي را با توجه به تغيير ماهيت مخاطب به کاربر، بررسی میکند و از میان آنها، ۴ سناریو با عناوین «شکاف خبري»، «شوک خبري»، «مرجعيت خبري» و «تورم خبري» را برای آینده رسانه ملی طراحی میکند.
مطابق یافتههای این پژوهش، از بين سناريوهاي قوي، سناريوی مرجعيت خبري به عنوان سناريو مطلوب خبر رسانه ملي در پنج سال آينده شناخته شده است که براساس آن، صداوسيما در پنج سال آينده با شيوههاي نوين مانند دادهکاوي و علوم شناختي ميتواند به ذائقهسنجي مخاطب بپردازد و به لحاظ امکان پخش گسترده صوت و تصوير خبر در فضاي آنالوگ و فضاي ديجيتال بر فضاي خبري تسلط داشته باشد و همچنین با تهيه، تحليل و تفسيرهاي متنوع يعني فراخبر، به جريانسازي رسانهاي و خبري بپردازد.
هادي البرزي دعوتي، پژوهشگر این طرح، راهکارهاي کاربردي براي آينده خبر رسانه ملي را نیز در این تحقیق ارائه کرده است.