کتاب «بررسی کیفیت زندگی شهری» وارد بازار نشر شد

کتاب «بررسی کیفیت زندگی شهری» وارد بازار نشر شد

کتاب «بررسی کیفیت زندگی شهری؛ نظریه، روش‌ها و پژوهش‌های تجربی» با ویراستاری رابرت مارانز و رابرت استیمسن و ترجمه غلامرضا غفاری، میلاد رستمی، سامان یوسفوند از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

کتاب «بررسی کیفیت زندگی شهری» حاصل تعاطی فکری مجموعه‌ای از صاحب‌نظران رشته‌ها و شاخه‌های مختلف علوم اجتماعی و مطالعات شهری است که ازحیث نظری، روش و موارد تجربی در باب کیفیت زندگی شهری مطالب ارزنده‌ای را مطرح می‌کند. کتاب مشتمل بر پنج بخش و نوزده فصل است که حاصل تلاش تعداد زیادی از پژوهشگران حوزۀ مطالعات برنامه‌ریزی و مطالعات شهری است.

مؤلفان کتاب دغدغه‌های چندگانه مباحث نظری، شیوۀ پژوهش و سنجش کیفیت زندگی شهری را همواره در قسمت‌های مختلف کتاب مدنظر قرار داده و از چگونگی تطور و کاربرد چارچوب‌های نظری و روش‌شناسی‌های چندگانه مربوط به کیفیت زندگی بحث کرده و تلاش خود را مصروف بیان پیچیدگی‌ها و دشواری‌های مترتب بر موضوع داشته‌اند. این پیچیدگی و دشواری بیش از هر چیز به ابعاد چندگانه سازۀ کیفیت زندگی شهری، زمینه‌های ذهنی و عینی این سازه و نیز پویایی آن در بسترهای جغرافیایی و زمانی مربوط می‌شود.


پیچیدگی و تنوع مربوط به ابعاد کیفیت زندگی موجب شده است که در مواردی این سازه با تمرکز بر ابعاد مهم و معیّنی از آن، ازجمله رضایت از زندگی، بهزیستی، شادکامی و سلامت اجتماعی بررسی شود یا بر یکی از زمینه‌های ذهنی یا عینی که هر کدام سنجه‌های معیّن و شیوه‌های سنجش و ارزیابی خود را دارند، تأکید شود. درنتیجه، از داده‌های چندگانۀ ثبتی حاصل از سرشماری‌ها، پیمایش‌های اجتماعی، ارزیابی و ارزش‌یابی‌های انجام‌شده و نیز موردپژوهی‌های کیفی استفاده شده است که از این جهت، کتاب نکته‌ها و تجارب ارزنده‌ای را در باب شاخص‌های عینی، ذهنی و رفتاری در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. این مهم از این جهت شایان توجه است که کتاب حاوی موردپژوهی‌های متعدد از مناطق و کشورهای مختلف است و نیز هم‌زمان به ابعاد ساختی، طبیعی و اجتماعیفرهنگی محیط شهری توجه دارد.

پیوند و همبستگی بین ابعاد ذهنی، عینی و محیطی در بررسی‌های تجربی ارائه‌شده در این کتاب بارها آزموده و بررسی شده و نتایج در دوره‌های زمانی و نیز در فضاهای اجتماعی مختلف، که گاه نتایج یکسانی هم نیستند، عرضه شده است. یافته‌ها و نتایج بیان‌شده در این مجموعه نشان می‌دهد که پژوهش‌های مربوط به کیفیت زندگی شهری متنوع، پیچیده و دربردارندۀ دو رویکرد عینی و ذهنی هستند ;که هر دو رویکرد در طول زمان ازحیث نظری و نیز روش‌شناسی‌های مورد استفاده، تکامل یافته‌اند.

کتاب «بررسی کیفیت زندگی شهری؛ نظریه، روش‌ها و پژوهش‌های تجربی» در ۵۳۹ صفحه و با قیمت ۶۰ هزار تومان از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وارد بازار نشر شده است.



از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید