تبلیغات فرهنگی به اصول جامعه‌شناسی و روان‌شناسی بی‌توجه است

تبلیغات فرهنگی به اصول جامعه‌شناسی و روان‌شناسی بی‌توجه است

گزارش پژوهش «گرافیک تعاملی و تبلیغات فرهنگی»  به‌زودی ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر می‌شود.

این گزارش برگرفته از پایان‌نامه کارشناسی ‌ارشد فاطمه احسان‌فر است که از سوی پژوهشکده هنر پژوهشگاه مورد حمایت قرار گرفته است. این پژوهش بر‌ آن است تا با معرفی ویژگی‌ها و  قابلیت‌های یکی از شاخه‌های نوین عرصه‌ تبلیغات یعنی تبلیغات تعاملی، ضرورت آشنایی و قابلیت‌های به‌کارگیری این شیوه را با هدف راهگشایی روش‌های جدید فرهنگسازی و اثرگذاری بر مخاطب یادآوری کند. برای همین منظور در این پژوهش برای رسیدن به الگویی مناسب جهت استفاده‌ کاربردی این شیوه‌ها در کشور، نمونه‌هایی از تبلیغات ارائه‌شده در سطح داخلی و خارجی، مورد نقد و تجزیه و تحلیل قرار گرفته تا علاوه بر ویژگی‌ها، رسانه‌های قابل استفاده و شیوه‌های کاربردی آن، شناسایی و معرفی شوند.

به استناد این پژوهش، آنچه در صنعت تبلیغات کشور، خصوصا تبلیغات فرهنگی دیده می‌شود، تمسک به شیوه‌های سنتی و بی‌توجهی به مبانی نوین بازاریابی، از جمله توجه به اصول جامعه‌شناسی و روان‌شناسی است. در حالیکه باتوجه به جذابیت و توان بالای تبلیغات تعاملی در امر فرهنگسازی، می‌توان راهکارهایی برای آموزش هنجار‌ها و ارتقای سطح فرهنگِ رفتاری جامعه تبیین کرد.


این پژوهش پس از مطالعه و بررسی نمونه‌های بسیار، تکنیک‌ها و رسانه‌های کاربردی را شناسایی و معرفی کرده و چند نمونه را به عنوان پیشنهاد مطرح می‌نماید. بیلبورد تعاملی برای مقابله با معضل یادگاری‌نویسی، بیلبورد تعاملی برای مقابله با معضل آلودگی هوا و مبلمان شهری تعاملی برای مقابله با معضل کمبود آب، از جمله‌ طرح‌های پیشنهادی این پژوهش در استفاده از گرافیک تعاملی در تبلیغات فرهنگی است.



از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید