«اقتصاد شعر و شاعری» پژوهش می‌شود

«اقتصاد شعر و شاعری» پژوهش می‌شود

«اقتصاد شعر و شاعری» با کوشش روزبه آقاجری ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پژوهش می‌شود.   

این پژوهش دو سطح از اقتصاد فرهنگ یعنی معیشت شاعران و اقتصاد توزیع و مبادله شعر در میدان شعری را مورد بررسی قرار می‌دهد. از همین‌رو تلاش می‌کند فهمی دقیق‌تر از فرآیندها و سازوکارهایی که این وجه از اقتصاد فرهنگ را شکل می‌دهند و تعیین می‌کنند، به دست دهد. به‌طور مشخص‌تر، فهم تعارض‌ها، تبادلات و استراتژی‌های فرهنگی و اقتصادی برای کسب سرمایه‌های گوناگون (نمادین، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی) و نیز چگونگی شکل‌دهی این تعارض‌ها و دگرگونی‌ها به میدان شعری را در دستورکار خود قرار می‌دهد.


این مطالعه در راستای حرکت در مسیر هدف اصلی خود، راه‌های کسب درآمد شاعران، میزان ارتباط این راه‌ها با میدان تولید و توزیع شعر، میزان اثر این راه‌ها بر زندگی فکری شاعران، اشکال گوناگون فرآیندهای اقتصادی تولید فیزیکی و توزیع شعر، میزان ارتباط این فرآیندها با زندگی اقتصادی شاعران و تأثیر و تأثر آن‌ها از یکدیگر، موانع و مشکلات در مسیر توزیع عادلانه در میدان شعر و سازوکارهای شاعران در اقتصاد توزیعی شعر و پیامدهای آن را نیز از نظر می‌گذراند.

پژوهش «اقتصاد شعر و شاعری» از نظر جغرافیایی محدود به تهران و از نظر حوزه‌ای، محدود به شاعران نوپرداز است که از طریق مصاحبه با افراد ذی‌مدخل در حوزۀ اقتصاد شعر اعم از مدیر و منتقد و شاعر و ناشر، تدارک دیده شده است.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید