ارزیابی استراتژیک فعالیتهای وزارت فرهنگوارشاد اسلامی
«ارزیابی استراتژیک فعالیتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمانهای تابعه بر اساس شاخصهای عملکردی فرهنگی و هنری» عنوان پژوهشی است که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام میشود.
در این پژوهش تلاش میشود شاخصهای موردنظر در حوزههای کلیدی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شناسایی و پس از بررسی و تعیین موارد مذکور، وضعیت موجود و نتایج عملکردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمانها و نهادهای وابسته، پایش شود.
درا ین پژوهش همچنین، با انجام مطالعات تطبیقی به صورت نمونهای در خصوص شاخصهای موردنظر، وضعیت برخی از کشورهای مسلمان و کشورهای توسعهیافته ارزیابی میشود. در پایان، از طریق مقایسه وضعیت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با برخی از کشورهای مسلمان و کشورهای توسعهیافته، موقعیت فرهنگی کشور تعیین میشود. دراین پژوهش براساس نتایج بدست آمده، ضمن شناسایی آسیبها و عوامل بحرانی، پیشنهادها و راهکارهایی در حوزه شاخصهای مورد نظر ارائه میشود.
به استناد این پژوهش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای نهادهای تابعه متعددی مانند سازمان سینمایی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان حج و زیارت، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان خبرگزاریها، نهاد کتابخانههای عمومی کشور و غیره است و جشنوارهها و جوایز متعددی نیز در حوزههای مختلف آن اجرا میشوند. اگر این مجموعه بر اساس شاخصهای عمومی و اختصاصی به سنجش عملکرد نپردازد، نمیتواند از دادههای موردنیاز برای تصمیمگیریهای استراتژیک و انجام اقداماتی جهت بهبود و مدیریت اثربخش برخوردار شود.
در مزیت شناسایی این شاخصها به چند مورد اشاره شده است که تخصیص اثربخشتر زمان و منابع و به تبع آن، صرف زمان و منابع كمتر برای اصلاح خطاها، دستیابی مدیران ارشد وزارتخانه و سازمانهای تابعه به ديدگاهی عينی جهت برنامهریزی در بستر ملی و بینالمللی، به حداقلرسیدن اثرات شرايط نامطلوب و تغييرات نامساعد محیطی بر حوزه فرهنگ کشور و تخصیص تصميمات کلیدی به هدفهای بلندمدت و پيشبينیشده، ازجمله آنها هستند.