در پژوهشگاه انجام می‌شود:

ارزیابی استراتژیک فعالیت‌های ‏‌ وزارت فرهنگ‌و‌‎ارشاد اسلامی

ارزیابی استراتژیک فعالیت‌های ‏‌ وزارت فرهنگ‌و‌‎ارشاد اسلامی

«ارزیابی استراتژیک فعالیت‏‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌های تابعه بر اساس شاخص‌های عملکردی فرهنگی و هنری» عنوان پژوهشی‌ است که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام می‌شود.

در این پژوهش تلاش می‌شود شاخص‌‏های موردنظر در حوزه­‌های کلیدی عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شناسایی و پس از بررسی و تعیین موارد مذکور، وضعیت موجود و نتایج عملکردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌‏ها و نهادهای وابسته، پایش شود. 

درا ین پژوهش همچنین، با انجام مطالعات تطبیقی به صورت نمونه‌ای در خصوص شاخص‏‌های موردنظر، وضعیت برخی از کشورهای مسلمان و کشورهای توسعه‌‏یافته ارزیابی می‌شود. در پایان، از طریق مقایسه وضعیت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با برخی از کشورهای مسلمان و کشورهای توسعه‌‏یافته، موقعیت فرهنگی کشور تعیین می‌شود. دراین پژوهش براساس نتایج بدست آمده، ضمن شناسایی آسیب‏‌ها و عوامل بحرانی، پیشنهادها و راهکارهایی در حوزه شاخص‏‌های مورد نظر ارائه می‌شود.

به استناد این پژوهش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای نهادهای تابعه متعددی مانند سازمان سینمایی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان حج و زیارت، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان خبرگزاری‏‌ها، نهاد کتابخانه‏‌های عمومی کشور و غیره است و جشنواره‌ها و جوایز متعددی نیز در حوزه‏‌های مختلف آن اجرا می‌شوند. اگر این مجموعه بر اساس شاخص‏‌های عمومی و اختصاصی به سنجش عملکرد نپردازد، نمی‌تواند از داده‌های موردنیاز برای تصمیم‌گیری‌های استراتژیک و انجام اقداماتی جهت بهبود و مدیریت اثربخش برخوردار شود.


در مزیت شناسایی این شاخص‌ها به چند مورد اشاره شده است که تخصیص اثربخش‌تر زمان و منابع و به تبع آن، صرف زمان و منابع كمتر برای اصلاح خطاها، دستیابی مدیران ارشد وزارتخانه و سازمان‌های تابعه به ديدگاهی عينی جهت برنامه‌ریزی در بستر ملی و بین‌المللی، به حداقل‌رسیدن اثرات شرايط نامطلوب و تغييرات نامساعد محیطی بر حوزه فرهنگ کشور و تخصیص تصميمات کلیدی به هدف‏‌های بلندمدت و پيش‌بينی‌شده، ازجمله آن‌ها هستند.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید