در نشست «بزرگداشت استاد جلال ستاری» مطرح شد:

استاد جلال ستاری، نمونه‌ آرمانی از یک انسان ایرانی آینده است

استاد جلال ستاری، نمونه‌ آرمانی از یک انسان ایرانی آینده است

نشست بزرگداشت «استاد جلال ستاری» با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر، سه‌شنبه 19 اسفند 99 با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با دبیری علیرضا حسن‌زاده (رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی) به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست، هریک از سخنرانان از زاویه‌ای خاص به توصیف خصائل و آثار استاد جلال ستاری در عرصه فرهنگ و ادب فارسی پرداختند که گزارش آن به این شرح است:

محمد میرشکرایی: استاد جلال ستاری اصالت گیلانی دارند. فارغ‌التحصیل مدرسه دارالفنون تهران هستند. ایشان برای تحصیل در رشته روانشناسی عازم سوئیس شدند اما هرکز به این رشته بسنده نکردند. نمی‌دانم استاد را چطور بنامم؛ اسطوره‌شناس، مردم‌شناس، مترجم و یا چندین عنوان دیگر. او بیش از 100 تألیف و ترجمه دارد. استاد درمورد تعدد و گوناگونی عرصه‌های کاری خود می‌گویند، «توجه من به همه امورربه خاطر درسی بود که از استادم ژان پیاژه گرفتم». استاد جلال ستاری از میان آثار ادب فارسی، هزارویک شب را سخت دوست می‌دارد به همین دلیل از برجسته‌ترین پژوهشگران هزار و یک شب است. او بیش از هر محققی دل به کار هزارویک شب داده و بیش از همه نقش زن آن، یعنی شهرزاد را بسیار ارج می‌نهد. او شهرزاد را نمایش چیرگی عشق و ایمان بر نفرت می‌داند و شخصیت و هوشمندی شهرزاد را دلیل اصلی کشش او به هزارویک شب عنوان می‌کند. ایشان هم‌چنین از معتبرترین صاحب‌نظران حوزه نمایش هستند. استاد می‌گوید که رسالت تئاتر، القای اندیشه و بیدارکردن ذهن است.

ادامه مطلب




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید