گزارش «جامعه، دولت و ایده شکاف قومی در ایران» در اختیار مخاطبان خاص قرار گرفت

  گزارش «جامعه،  دولت و ایده شکاف قومی در ایران» در اختیار مخاطبان خاص قرار گرفت

گزارش پژوهش «جامعه، دولت و ایده شکاف قومی در ایران» که از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات پژوهش و منتشر شده است، در اختیار مخاطبان خاص قرار گرفت. بنا بر اعلام روابط‌عمومی پژوهشگاه، در راستای توزیع تخصصی دستاوردهای پژوهشگاه، گزارش پژوهش «جامعه، دولت و ایده شکاف قومی در ایران» که در پژوهشکده فرهنگ پژوهشگاه تهیه و تدوین شده است، در اختیار مخاطبان خاص این موضوع قرار گرفت.

این پژوهش در پی فهم هستی (بود یا نبود) شکاف قومی در ایران و نیز سیاسی یا اجتماعی‌بودن این پدیده است. پژوهشگر این اثر با استفاده از نتایج برخی پروژه‌ها و پیمایش‌های ملی نظیر موج‌های اول تا سوم پیمایش «ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان» و «سنجش سرمایه اجتماعی کشور» تلاش کرده ضمن بازخوانی مفهوم هویت قومی و ملی، به غلبه ایدئولوژی ملی‌گرایی در مطالعات علوم اجتماعی بپردازد.


  این پژوهش، مفهوم «هویت» را مفهومی پیچیده دانسته و مؤلفه‌های تعیین‌شده برای این مفهوم را در پژوهش‌های اجتماعی (به‌ویژه در ایران) تبیین‌کننده نمی‌داند؛ از این‌رو با نگاهی انتقادی به برخی پژوهش‌ها درباره مقوله هویت (به‌ویژه هویت ملی و قومی) در ایران می‌پردازد و پیشنهاد می‌کند امر قومی در قالب بخشی از منطق و سازوکار ملت‌بودگی تبیین گردد.


برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید