نحوه مواجهه برنامه‌های هنری با بحران‌های طبیعی، بررسی می‌شود

نحوه مواجهه برنامه‌های هنری با بحران‌های طبیعی، بررسی می‌شود

«مطالعه و تحلیل برنامه‌های هنری در مواجهه با بحران‌های طبیعی؛ کشورهای استرالیا، آمریکا و ژاپن» عنوان پژوهشی‌ست که از سوی فرزانه فرشيدنيک در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام می‌شود.

این پژوهش به منظور مطالعه و بررسي جايگاه هنر در مواجهه با بحران‌هاي طبيعي در چند کشور منتخب و با هدف بهره‌مندي از تجارب اين کشورها در شرايط مشابه در ايران انجام مي‌گيرد.

در این مطالعه، هنر، به مثابه ابزاري کارآمد و تأثيرگذار دانسته شده که مي‌تواند نقشي مؤثر در کاهش آسيب‌هاي حوادث طبيعي ايفا نمايد. به این صورت که در مرحله پيش از بحران، قابليت‌هاي ارتباطي و اطلاع‌رساني هنر در انتقال مفاهيم و در مرحله پس از بحران، کمک به آسيب‌ديدگان از طريق اجراي برنامه‌هاي هنري هدفمند و هنر درماني و ... ظرفيت‌هاي هنری مورد استفاده قرار گیرد.

پژوهشگر پس از اشاره به این ظرفیت‌های هنری، معتقد است در سال‌هاي اخير و در بحران‌هاي پيش آمده در ايران، اين پتانسيل ويژه هنر ناديده گرفته شده و يا توجه به آن بسيار کمرنگ بوده است و جايگاه هنر، به نمايش محدود فيلم‌هاي سينمايي و ايجاد فضاي بازي يا نقاشي براي کودکان و يا برگزاري حراج‌هاي موقتي خيريه تقليل يافته است.


به همین دلیل تلاش می‌کند تا ضمن بررسي وضع موجود در کشور ايران، با مقايسه تجربيات کشورهاي ديگر در بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي هنر در مواجهه با بحران‌هاي طبيعي، به شيوه‌اي دست يابد تا امكان برنامه‌ريزي و مديريت مناسب در بهره‌مندي از اين ظرفيت‌ها در هنگام بروز حوادث طبيعي همچون سيل اخير در ايران فراهم آيد.

در این پژوهش، نحوه مدیریت کشورهايي چون استراليا، آمريكا و ژاپن به عنوان نمونه‌های موفق اجرای برنامه‌های هنرمحور در مواقع بحران مورد اشاره قرار گرفته تا از طریق مقايسه تجربيات اين کشورها، راهکارهایی مناسب ايران در استفاده از طرفیت‌های هنر در مواقع بحران، ارائه شود.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید