ازسوی پژوهشکده ارتباطات، ترجمه می‌شود:

سوادهای رسانه‌ای: مقدمه‌ای انتقادی

سوادهای رسانه‌ای: مقدمه‌ای انتقادی

کتاب Media Literacies: A Critical Introduction نوشته مایکل هوچسمن و استوارت آر. پوینتز، با ترجمه فارسی «سوادهای رسانه‌ای: مقدمه‌ای انتقادی» ازسوی حمید کشاورز در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، ترجمه می‌شود.

در این کتاب می‌خوانیم که سواد رسانه‌ای مجموعه‌ای از شایستگی‌ها است که به ما امکان می‌دهد متن‌ها و نهادهای رسانه‌ای را تفسیر کنیم، رسانه‌سازی کنیم و تأثیر اجتماعی و سیاسی رسانه‌ها را در زندگی روزمره شناخته و با آن‌ها درگیر شویم. ‌از همین‌رو، این کتاب در مورد گسترش ‌این تعریف و قرار دادن سواد رسانه‌ای در بحث تحول سواد، رسانه و آموزش فناوری به بحث پرداخته است.

کتاب «سوادهای رسانه‌ای: مقدمه‌ای انتقادی» مجموعاً در ۸ فصل تدوین شده که در فصل اول آن، در مورد تاریخچه و ظهور آموزش رسانه بحث می‌‌شود. فصل دوم متمرکز بر ماهیت زندگی جوانان با واسطه‌های دیجیتال، است. فصل سوم، جنبه دیگری از تاریخ سواد رسانه‌ای که نقش خود رسانه به عنوان مکان آموزش و یادگیری است را، توصیف می‌کند. فصل‌های چهارم و پنجم به عنوان مقدمه‌هایی برای سواد رسانه‌ای ۰.۱ نوشته شده‌اند، یکی بر تفسیر رسانه و دیگری بر تولید آن متمرکز شده است. در فصل چهارم، یک مدل جامع برای تفسیر رسانه ارائه شده که تجزیه و تحلیل نهادهای رسانه‌ای، متن‌های رسانه‌ای، دخالت فعال مخاطبان و داد و گرفت بین رسانه‌ها و فرهنگ، از جمله چگونگی تأثیرگذاری و (و گاهی) تغییر آن، را یکپارچه می‌کند. 


در فصل پنجم، چهار زمینه اصلی بیان شده که در مورد نحوه تطبیق تولید رسانه و کمک به پرورش نمایندگی و تعامل جوانان با جهان صحبت می‌کند. فصل ششم زمینه‌های سواد جدید و دیجیتالی را بیان می‌کند و در فصل هفتم، درک خود از سواد رسانه‌ای ۰.۲ با پرداختن به هفت مسأله اصلی مفهومی‌- آگاهی، ارتباطات، مصرف و نظارت، همگرایی، خلاقیت، کپی پیست و جامعه - بیان می‌شود که هسته اصلی ‌این پروژه است. در فصل هشتم، بحث سواد رسانه‌ای با پرداختن به یک نگرانی آزار دهنده یعنی شهروندی انتقادی پیش برده شده که همچنان در مرکز ‌این زمینه است.

با استناد به معرفی مترجم، در کلِ این کتاب، خواننده تعدادی از ستون‌های فرعی را پیدا می‌کند که اساساً توسط پژوهشگران نوظهور و آموزشگران سواد رسانه‌ای نوشته شده‌ است.‌ این ستون‌های فرعی مانند ابرمتن کار می‌کنند. آن‌ها خواننده را برای بحث عمیق درباره یک موضوع یا یک پدیده رسانه‌ای، از روایت دور می‌کنند. در بسیاری از موارد، ستون‌های فرعی نیز، ‌ایده‌ها و منابعی را برای آموزش سواد رسانه‌ای در محیط‌های مختلف ارائه می‌دهند.




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید