معرفی تجربه‌نگاری-۵

کانون صنفی فراگیر فرهنگ و هنر

کانون صنفی فراگیر فرهنگ و هنر

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای انتقال مکتوب تجارب و دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف فرهنگی به نسل‌های بعدی، گزارش تجربه‌ها و فعالیت‌های خود در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ را در گفت‌وگو با مدیران، کارشناسان و دست‌اندرکاران دستگاه بزرگ فرهنگی کشور با عنوان «تجربه‌نگاری» در یک مجموعه ۳۴ جلدی و از طریق همکاری با پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، منتشر کرده است.

جلد پنجم این تجربه‌نگاری با عنوان «کانون صنفی فراگیر فرهنگ و هنر» به موضوع تشکیل انجمن‌های صنفی هنرمندان می‌پردازد. از همین‌رو در ابتدا نحوه تهیه پیش‌نویس تصویب‌نامه و دستوالعمل نحوه تشکیل و فعالیت‌های انجمن‌های فرهنگ، هنر و رسانه در ۱۹ آبان ۹۸ را از نظر می‌گذراند. سپس با اشاره به «برنامه‌ریزی مشارکتی» به عنوان گام اول در مسیر تصویب این پیش‌نویس، ضمن پاسخ به این سوال که «چرا تأسیس کانون فراگیر فرهنگ و هنر مهم است؟»، از این مصوبه به دلیل نبود تلقی یکسان از تشکیل نظام صنفی فرهنگ و هنر در ابتدا، به‌عنوان نخستین تجربه برنامه‌ریزی مشارکتی یاد می‌کند.

«تصویب‌نامه هیئت وزیران، تشکیل کمیسیون بند چهار با حضور نمایندگان صنوف»، «همگرایی دولت و صنوف»، «در آستانه تأسیس کانون فراگیر صنوف فرهنگ و هنر»، «مفاد اساسنامه انجمن صنفی کارگری (انجمن صنفی فرهنگ، هنر و رسانه)»، «ارکان انجمن صنفی» و «مراحل تشکیل انجمن‌های صنفی هنرمندان»، عناوین بخش‌هایی هستند که در این جلد به آن‌ها اشاره شده است.


در این کتابچه از تشکیل انجمن عکاسان ایران در تاریخ ۱۸ اسفند ۹۹ به‌عنوان نخستین انجمن صنفی سراسری حوزه فرهنگ، هنر و رسانه، براساس تصویب‌نامه هیئت وزیران یاد شده و هم‌چنین، به موضوع انتقال تجارب خانه سینما به گروه‌های دیگر هنری در تأسیس انجمن فراگیر پرداخته شده است.

متن کامل




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید