معرفی تجربه‌نگاری-۶

شبکه شهرهای دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران

شبکه شهرهای دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای انتقال مکتوب تجارب و دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف فرهنگی به نسل‌های بعدی، گزارش تجربه‌ها و فعالیت‌های خود در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ را در گفت‌وگو با مدیران، کارشناسان و دست‌اندرکاران دستگاه بزرگ فرهنگی کشور با عنوان «تجربه‌نگاری» در یک مجموعه ۳۴ جلدی و از طریق همکاری با پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، منتشر کرده است.

«شبکه شهرهای دوستدار کتاب و پایتخت کتاب ایران» عنوان ششمین گزارش تجربه‌نگاری است که به نحوه شکل‌گیری طرح «پایتخت کتاب ایران» از سال ۹۳ و نیز بیرون آمدن ایده‌های دیگر از دل آن جهت ترویج کتابخوانی در شهرها و روستاهای کشور می‌پردازد.

در این کتابچه سعی شده به سوالاتی چون؛ چرا این طرح اجرا شد و هدفش چه بود؟ مسابقه انتخاب پایتخت کتاب در طول مسیر دچار چه مسائلی شد و آیا توانست به ترویج کتابخوانی در ایران کمک کند؟ نقاط ضعف و قوت این طرح که برای نخستین‌بار برگزار شد، چه بود؟، پاسخ داده شود.


در راستای پاسخ به این سوالات، مطالب این جلد در ۱۳ بخش سامان داده شده که «پایتخت کتاب ایران»، «شبکه شهرهای دوستدار کتاب و خلاق»، «ظرفیت‌های متفاوت ترویج کتابخوانی در کشور»، «ضعف‌ها و افت‌وخیزهای طرح پایتخت کتاب ایران»، «گزارش برگزاری شش دوره برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران»، «مروری بر فعالیت شهرهای پایتخت ایران»، «انتقال تجربیات و ایده‌های مستمر»، «جام باشگاه‌های کتابخوانی»، «جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی»، «روستاها و عشایر دوستدار کتاب»، «پایتخت جهانی کتاب»، «ویروس کرونا و طرح پایتخت کتاب» و «نتیجه‌گیری و پیشنهادهایی برای آینده»، عناوین بخش‌های آن هستند.

در پایان این گزارش می‌خوانیم که «کتابخوانی در شهرها و روستاهای مشارکت‌کننده مانند رویدادی اجتماعی عمل می‌کند که سایر فعالیت‌های آن‌ها را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد».

متن کامل




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید