به‌زودی منتشر می‌شود:

خودتزیینی زنان ترکمن؛ درآمدی بر انسان‌شناسی زیبایی‌شناسی

خودتزیینی زنان ترکمن؛ درآمدی بر انسان‌شناسی زیبایی‌شناسی

کتاب «خودتزیینی زنان ترکمن؛ درآمدی بر انسان‌شناسی زیبایی‌شناسی» نوشته طیبه عزت‌اللهی‌نژاد به‌زودی ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر می‌شود.

این کتاب که به بررسی زیبایی و زیبایی‌شناسی از دید افراد روستای دویدوخ می‌پردازد، از چهار فصل تشکیل شده است که «انسان‌شناسی زیبایی‌شناسی، بدن و خودتزیینی»، «قوم ترکمن، زن، زیبایی»، «خودتزیینی زنان ترکمن»و «زیبایی‌شناسی بومی، خودتزیینی زنان ترکمن روستای دویدوخ»، به‌ترتیب عناوین فصل‌های آن هستند.

انسان‌شناسی زیبایی‌شناسی و گسترش حیطه‌های مطالعاتی آن طی قرون، انسان‌شناسی بدن و خودتزیینی، انسان‌شناسی لباس و زیورآلات، موضوعات فصل اول را تشکیل می‌دهند. فصل دوم با پرداختن به قوم ترکمن، ساختار اجتماعی آن‌ها و «زن» و «زیبایی» در فرهنگ آن‌ها را بررسی می‌کند. فصل سوم انواع پوشش‌های زنان ترکمن و نیز «رنگ» و ساختار ظاهری پوشاک آن‌ها را از منظر جنس و تزیینات پوشاک و انواع زیورآلات را از نظر می‌گذراند و درنهایت فصل چهارم با پرداختن به ترکمن‌های روستای دویدوخ، ساختار اجتماعی آن‌ها، معیارهای زیبایی، خودتزیینی زنان آن و نقش این خودتزیینی را در جامعه دویدوخ مورد مطالعه قرار می‌دهد.

این پژوهش در پایان «معانی و کارکردهای متعدد» خودتزیینی در جامعۀ ترکمنی روستای دویدوخ را نتیجه می‌گیرد و اعلام می‌دارد ارزش‌های جمعی نقش مهمی در معیارهای زیبایی بومی خودتزیینی زنان دویدوخ دارد و زیبا و زیبایی در راستای حفظ هویت و قدرت معنی می‌یابد. مطابق یافته‌های این پژوهش، زیبایی برای آن‌ها تجلی معیار و ارزش‌های جمعی است و خودتزیینی نقش مهمی را در حفظ رابطۀ دوسویه میان هویت و اتحاد ایفا می‌کند.


در این مطالعه، خودتزیینی بستری برای نمایش قدرت اقوام با استفاده از رنگ و نقش دانسته شده است. نویسنده معتقد است زیبایی در خودتزیینی‌ مترادف با لذت و خوبی نیست، بلکه تبعیت از قوانین حاکم بر جامعه‌ است که فرد را زیبا می‌خواند، پس «خوب زیباست» و «زیبا خوب نیست، مگر آنکه هویت و قدرت را حفظ کند». ارزش‌های جمعی در این روستا به کدهایی ظاهری و باطنی تبدیل می‌شوند. افراد در جامعه پیوسته در حال خوانش این کدها هستند. خوانش اشتباه، مانع دریافت مفهوم می‌شود و زشتی را پدید می‌آورد.



برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید
ندا محمدزاده ١٩ مرداد ١٤٠١

خواهشا میشه این کتاب خودتزیینی زنان ترکمن pdf رو بزارید نیاز دارم ???????????????????? خواهشا یکم زود

مدیر سایت ١٩ مرداد ١٤٠١

با سلام- متاسفانه امکان آن هنوز محقق نشده اما نسخه کاغذی موجود است. لطفا با مسئول توزیع (خانم ابراهیمی) تماس بگیرید. تلفن:88901295