معرفی تجربه‌نگاری-۸

مجمع انجمن‌های ادبی

مجمع انجمن‌های ادبی

گزارش تجربه‌نگاری هشتم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان «مجمع انجمن‌های ادبی»، ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

«واقعیت این است که در سال‌های دور، افرادی جمع شدند و انجمن‌هایی را برای شعر و ادبیات تشکیل دادند. ما به دنبال احیای آن‌ها و گسترش و ترویجشان هستیم. البته در بستر اجتماعی مدرن و امروزی‌مان. می‌خواهیم ابزار را به خدمت بگیریم و ریشه‌های ادبی‌مان را ارتقا دهیم. امیدواریم با شناسایی انجمن‌های ادبی بتوانیم عدالت را رعایت کنیم و توزیع منابع به‌درستی شکل بگیرد. ما می‌خواهیم انجمن‌های فعال را شناسایی و توجه دیگران را به آن‌ها جلب کنیم. زیرا آن‌ها به دلیل بوروکراسی‌های اداری دچار بی‌مهری شده‌اند. هم‌چنین به دنبال کاهش تصدی‌گری دولت در انجمن‎های ادبی هستیم و می‌خواهیم این انجمن‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم. با فعال‌شدن انجمن‌های ادبی این نوید را می‌دهم که جریان موثری در ادبیات شکل بگیرد.»

آنچه که خواندیم بخشی از صحبت‌های مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی درباره سامان‌دهی انجمن‌های ادبی کشور در نمایشگاه تهران سال ۹۷، بود که در این جلد آورده شده است. سخنانی که در پس آن، هدف ایجاد «خانه انجمن‌های ادبی» پس از گذشت دوسال از «آیین‌نامه امور انجمن‌های ادبی» نهفته بود اما به دو دلیل مهم محقق نشد؛ ازجمله خروج آمریکا از برجام، وضع تحریم‌های جدید علیه ایران و به تبع آن، مواجه شدن این طرح با محدودیت مالی و دیگری ورود مهمان ناخوانده‌ای به نام ویروس کرونا در اواخر سال ۹۸.


شروع طرح سامان‌دهی امور انجمن‌های ادبی از کجا بود؟ مسأله اصلی اهالی قلم چه بود و چه می‌خواستند؟ آغاز مراحل اقدام، هدف از برگزاری مجمع عمومی، انجمن‌های ادبی و توسعه توریسم ادبی، سرنوشت خانه انجمن‌های ادبی، ماجرای گواهی از اداره ارشاد شهر یا استان، رتبه‌بندی انجمن‌ها، سفراهای استانی چه اهمیتی داشتند؟ آموزش و کارگاه‌های اموزشی، کم‌فروغ شدن حضور انجمن‌های ادبی، طرح سامان‌دهی انجمن‌ها از نگاه خود انجمن‌ها و وضعیت حال طرح، عناوین فصل‌های این جلد هستند که در این کتابچه به طور مبسوط شرح آن‌ها رفته است.

شایان ذکر است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای انتقال مکتوب تجارب و دستاوردهای خود در حوزه‌های مختلف فرهنگی به نسل‌های بعدی، گزارش تجربه‌ها و فعالیت‌های خود در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ را در گفت‌وگو با مدیران، کارشناسان و دست‌اندرکاران دستگاه بزرگ فرهنگی کشور با عنوان «تجربه‌نگاری» در یک مجموعه ۳۴ جلدی و از طریق همکاری با پژوهشگاه فرهنگ، هنر وارتباطات، منتشر کرده است.

متن کامل




برچسب ها
از طریق فرم زیر نظرات خود را با ما در میان بگذارید